Van de dertig grootste bedrijven van Nederland heeft Philips de beste reputatie, dat blijkt uit de jaarlijkse studie van het Reputation Institute. In 2008 en 2009 had Philips ook de sterkste reputatie. Cees van Riel, mede-oprichter van het Reputation Institute noemt de hegemonie van Philips ‘opmerkelijk’. Van Riel: ‘De transformatie van Philips naar een toonaangevend merk op het gebied van gezondheid en welzijn heeft een enorme positieve impact teweeggebracht op de reputatie van Philips. Echter, in 2001 kwam Philips niet voor in de top 10 van onze reputatieranglijst, hetgeen aangeeft dat reputaties met zorg moeten worden opgebouwd en tijd nodig hebben om tot wasdom te komen.’ De Rabobank eindigde net als vorig jaar op de tweede plaats. Nieuwkomer in de top 3 is Air France-KLM, dat FrieslandCampina naar een vierde plaats verdringt.
Volgens Marjorie Dijkstra, principal consultant bij Reputation Institute, zitten de reputaties van financiële instellingen weer in de lift. Dijkstra: ‘De markt trekt weer wat aan, je ziet dat het vertrouwen weer iets toeneemt.’ De grootste vooruitgang op reputatiegebied werd geboekt door Fortis en ING Groep. Fortis staat vanwege de sterke daling in voorgaande jaren nog wel steeds onderaan de ranglijst. ING Groep daarentegen is negen plaatsen gestegen, het neemt de 18e plaats in. De NS daalt het sterkst van allemaal, maar daalt hierdoor slechts één plaats in de ranglijst. RI wijt die sterke daling de slechte weersomstandigheden van de laatste tijd. Nuon valt in de ranglijst het hardst naar beneden. Het gaat van de 22ste naar de 26ste plaats in de lijst.
Wolters Kluwer en Océ vielen niet alleen uit de top tien, maar ook uit de hele ranking. De omzetcijfers namen dermate drastisch af dat de bedrijven niet meer tot de grootste dertig van Nederland konden worden gerekend. Nieuwkomers in de top 10 zijn AkzoNobel en CZ. Dijkstra: ‘Een prachtig resultaat van AkzoNobel, jarenlang schommelde het rond de 66 á 67 punten, nu komt het voor het eerst boven de 70 punten.’ Dijkstra verklaart de stijging door het innovatieve karakter van het concern, de uitbreiding in China, maar ook door de betrokkenheid die AkzoNobel bij de Cao-onderhandelingen toonde. Het succes van CZ ligt volgens Dijkstra onder andere in het actieve sponsorbeleid van de zorgverzekeraar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!