OnePiece biedt korting op basis van social media volgers

'Als deze campagne té viral gaat, kopen we leeg'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De campagne biedt een nieuwe valuta, sociale media volgers. , een modemerk bekend van zijn jumpsuits, lanceerde dit concept vorig jaar in een pop up-store in New York. Na een succesvolle campagne, rolt het merk deze nu online uit. Een interview met CEO van Het Noorse merk, Thomas Adams.

Hoe verliep de campagne in New York?


‘We openden een pop up store in New York voor twee maanden. Dat was best duur, dus we wilden er meer mee doen, zodat we er meer marketingwaarde uit zouden halen. We hebben altijd veel met influencers gewerkt, dus bedachten we een platform waarop mensen z
ich konden 

aanmelden met hun social media-accounts. Ze zouden korting krijgen op basis van de optelsom van al hun volgers op die platforms bij elkaar. Elke 500 volgers zijn 1 euro waard, met een maximum van 170 euro. Een foto delen, leverde nogmaals tien euro kortin

g op.’

Kregen die influencers jullie spullen niet gratis?
‘Mensen met meer dan 700.000 volgers wel, maar wij focussen ons met deze campagne meer op “kleinere” influencers, met maximaal 200.000 volgers. Zij hebben vaak wel een bureau, maar zijn niet zo commercieel ingesteld als de grote influencers. Tijdens de actie in New York kregen we zoveel aandacht van de pers, dat het binnen tien dagen 1,5 miljoen keer gelezen was. Een hoop van deze lezers woonden niet in New York, dus we wilden het naar de rest van de wereld brengen.’

Wat verwacht je van de campagne?
‘In New York gaven we in totaal 40.000 dollar korting weg. Hopelijk gaat het viraal, maar het is onmogelijk om te zeggen hoe deze campagne gaat lopen. De campagne moet overigens ook niet té viraal gaan, want dan verkopen we leeg. ‘

Waarom past deze social media campagne bij OnePiece?
‘We begonnen met OncePiece in Noorwegen met twee partners. We hadden geen geld voor marketing, dus begonnen we met een creatieve manier van social media gebruik. Op Facebook hebben we inmiddels 1,2 miljoen volgers. We hebben ook veel succes gehad met het ‘teruggeven’ aan influencers. We verdienden er niet echt geld mee, maar het hielp wel met mond-tot-mondreclame.’

Hebben jullie eerder zo’n social media campagne gedaan? 
‘Eerder dit jaar deden we een campagne genaamd ‘hack the price’. Met elke share ging de prijs van een product met één cent naar beneden, er kon gedeeld worden met Facebook, Twitter en Instagram. Iedereen kon dus 0,3 cent van de prijs af ‚hacken&;. We hadden uiteindelijk zoveel shares, dat de prijs van het product van 150 naar 39 pond ging. Iedereen die meedeed, kreeg een e-mail over de nieuwe prijs. Uiteindelijk kochten zevenduizend mensen het product. We verdienden er geen geld mee, maar we vinden het leuk om creatieve, vooroplopende marketeers te zijn.’

Wanneer mensen hun social media account linken aan jullie platform, geeft dat toegang tot veel informatie. Gaan jullie hier meer mee doen? 
‘We gebruiken het alleen om het aantal volgers te tellen. Maar wanneer ze meedoen, registreren ze zich voor het platform Brandbassador en worden ze ‘Piece Keepers’, zoals we dat noemen. Zij kunnen zich dan inloggen en kunnen kortingscodes creëren voor hun volgers. Zij krijgen tot maximaal 7%  commissie over de sales die daarvan binnenkomen. Je ontvangt ook opdrachten zoals “plaats een Instagram-foto”, waar je dan bijvoorbeeld kleding voor terugkrijgt.  Maar als je niet wil, hoef je niks te doen. Het is vrijblijvend’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie