Content in VR-format zorgt voor een veel sterkere emotionele betrokkenheid dan dezelfde content die via een normale video wordt getoond.
Techbedrijf YuMe onderzocht dit samen met Nielsen. Ze maakten gebruik van neurowetenschappelijke technieken om bij 150 deelnemers de emotionele reacties te meten na het zien van een clip. In de film werden bezoekers rondgeleid door LAs Vegas. De afzenders: een entertainmentbedrijf en het citymarketingbureau van Las Vegas.
De clip werd geshowd in drie verschillende formats en devices: een VR-versie op een headset, een 360-graden video op een tablet en een gewone video op een flatscreen tv.
De resultaten:
VR zorgde voor 27 procent meer emotionele betrokkenheid dan de 2D omgeving, en 17 procent meer betrokkenheid dan de 360-graden video.
VR kijkers waren ook 34 procent langer emotioneel betrokken dan wanneer ze dezelfde content bekeken in 2D, en 16 procent langer dan wanneer ze de 360-graden video bekeken.
Opmerkelijk:
Terwijl bij VR de kijker juist de baas is over wat men ziet: je verkent immers een omgeving, en daardoor zou de attentie voor de verhaallijn minder kunnen worden. Je wordt immers eerder afgeleid, bijvoorbeeld door een opvallende blikvanger.
Volgens de onderzoekers zullen merken dan ook de kijkers richting moeten bieden en zaken goed uitleggen, zodat de boodschap en de merkwaarden voldoende overkomen tijdens de VR-ervaring. En dat schept weer nieuwe uitdagingen voor contentmakers: ze zullen zich nieuwe technieken moeten aanleren, technieken die verschillen van werken in een lineaire omgeving.
De infographic over het onderzoek:
Meer weten over de mogelijkheden en uitdagingen van VR voor merken? Bezoek het Marketingtechnology event van Adfo groep en Crux, 6 december aanstaande. in Utrecht. Met Bart Kuppens (Unilever), Adam Kelleher (principal data scientist bij Buzzfeed) en case van Vesteda en Wehkamp.