Een spraakmakende reclame voor het CDA, een primeur met Snapchat en vijf keer in De Wereld Draait Door. Bureau Ride Amsterdam maakte een hoop mee het afgelopen jaar. Een van de belangrijkste gebeurtenissen was de wisseling van de directie.
Kersverse directeuren
‘Sinds november zijn wij hier de baas’, vertelt managing director Sander van de Weijer. Naast hem zit Pim de Graaff, hij is creatief directeur. Samen met hun 13-koppige team werken ze in een pand aan de Sarphatistraat in Amsterdam. Helemaal bovenin hebben ze hun kantoor.
Van de Weijer: ‘In 2012 is Ride begonnen als socialmediabureau. Het was de tijd dat merken dachten: we moeten iets op social, maar we weten nog niet wat. Ride maakte toen plaatjes en teksten voor merken op social en hoopten dat die viraal gingen.’
‘Het was echt een contentstudio’, zegt De Graaff. ‘In 2015 gingen wij hier aan de slag, op het moment dat de toenmalige directie meer wilde focussen op online video. Een jaar later namen we het roer over.’
Foto: Sander van de Weijer en Pim de Graaff
Van online inhakers naar tv-campagnes
Oprichter Edwin Tromp deed een stap opzij voor de twee. Vanaf dat momenten gaan ze aan de slag met videoproductie in de breedste zin van het woord: formats, social, branded, 360°, VR en how-to’s. De Graaff: ‘De klant heeft een probleem of wil een product verkopen en wij gaan kijken hoe we dat het beste voor hem kunnen oplossen. Dat kan met social media, maar in principe ook met tv en print erbij.’
In de verkiezingstijd lieten ze zien dat de snelheid van online produceren ook haalbaar is voor tv. In opdracht van reclamebureau Joe Public maakten ze in een week een tv-reclame voor het CDA. Het was een inhaker op de actualiteit, zoals je die wel vaker ziet op social media.
De Graaff: ‘Je ziet steeds meer elementen van sociale media terug op tv. Dit is daar een voorbeeld van. Online moet je meer verrassen, nog dichter op de actualiteit zitten. Je wilt binnen drie seconden de aandacht trekken op de Facebooktijdlijn. Of je strategie werkt, kun je meten. Die lessen kun je weer gebruiken voor tv-reclame.’
Van de Weijer: ‘Een ander voorbeeld, niet van ons: Buik Billen Bonus. Albert Heijn begon met online filmpjes, nu zie je de fitnessfilmpjes ook op tv.'
‘We willen content maken die mensen op een extreme manier raakt’, zegt de creatief directeur. ‘Dat kan emotioneel zijn, of juist heel grappig. We overtuigen klanten ervan dat ze altijd voor die glimlach van mensen moeten gaan. "Making people smile should always be your strategy" is het motto. Maar voor effect heb je meer nodig dan een viral. En daarom gaan we van uitwerkstudio naar strategie op lange termijn op meerdere platformen.’
Voor reclamebureaus, maar het liefst voor merken
Naast creatief bureau voor merken, zijn ze ook nog steeds producenten. Zij werken bijvoorbeeld voor reclamebureaus als Joe Public en TBWA\Neboko. Maar direct werken voor klanten doen ze het liefst. Ze zijn online bureau voor bijvoorbeeld Ziggo, DAS en Harley-Davidson Benelux.
Een campagne waar ze trots op zijn, is de Koningsdagactie met Unox en Snapchat. Samen maakten ze de eerste lensoptie voor een Nederlands merk. Voor Etos gingen ze aan de slag met Instagram. Studenten die zichzelf afleiden met Instagram Stories, wezen ze op relevante producten van Etos.
‘Beide campagnes hebben we in een paar weken gerealiseerd’, vertelt De Graaff. ‘Dan houden we een brainstorm met de klant erbij. Tussendoor schakel ik graag snel met opdrachtgevers, gewoon via WhatsApp. Dat hoort wel bij onze manier van werken. Vroeger, in loondienst, had ik niet snel gezegd dat ik een band met de klant belangrijk vindt. Dat is wel veranderd nu ik hier samen met Sander de baas ben. De band met de klant is het belangrijkste. ’
Van de Weijer: ‘Doordat het nu ons eigen bedrijf is, voel ik me meer verantwoordelijk. Als het fout gaat, maar ook als het goed gaat.’
De Wereld Draait Door vroeg Ride afgelopen jaar vijf keer een ludieke reclame te maken over een actualiteit. Onderstaande video gaat over de identiteit (of het gebrek daar aan) van de Nederlander.