Twee bronzen Leeuwen voor de Amnesty-film ‘My Last Day’ geproduceerd in samenwerking met Ogilvy & Mather Amsterdam en een zilveren en bronzen Leeuw voor ‘Taste The Translation’, een film voor Elan ontwikkeld samen met JWT Amsterdam. ‘Ieder project verdient het, om het allerbeste werk eruit te slepen’, zegt Daniel Dow, eigenaar van DPPLR.
Jullie hebben 'uit het niets' 2 Leeuwen gewonnen? Waarvoor precies en waarom verdienen jullie die Leeuwen, wat is jullie kracht?
‘In de eerste plaats omdat de creatieve concepten voor de films van zowel JWT Amsterdam als Ogilvy & Mather Amsterdam ontzettend goed zijn. Dat maakt winnen een stuk makkelijker. Onze belangrijkste bijdrage voor beide projecten is dat we nooit ergens half in gaan, dat geldt voor iedereen bij DPPLR. We waken heel erg voor de blasé houding van sommigen in deze industrie.’
Onder welke steen hebben jullie de afgelopen tijd geleefd? Welk spraakmakend werk heeft de industrie over het hoofd gezien?
‘We bestaan inderdaad al een poosje - sinds 2006 – en we zijn DPPLR begonnen zonder ooit ergens anders werkzaam te zijn geweest. Daardoor zijn we heel geleidelijk steeds grotere projecten gaan doen, waardoor we misschien pas sinds enkele jaren opvallen.’
‘Zelf zijn we heel trots op onze zelf gefinancierde korte film ROTOR uit 2014, een Sci-fi Thriller met één van de beste acteurs van Nederland, Raymond Thiry. Deze werd uiteindelijk zelfs geselecteerd op internationale filmfestivals en ging in première op het NFF. We zijn nu bezig met de eindmontage van onze tweede korte film: VLIEGEN.’
‘Daarnaast is onze serie Lidl-commercials met het vijfjarige jongetje voor Etcetera populair en waren we genomineerd voor een Gouden Loekie.’
‘Met de commercial van de E-Cig – voor Flavor Vapes en QiOnly – haalden we zelfs het nieuws in 2013.’
‘Wat vaak door de buitenwereld als ons meest spraakmakende werk wordt betiteld, is de mockumentary ‘Alles voor een Lach’ uit 2012. De mockumentary gaat over de vergeten comedian Rob Van Liempt en bekende comedians als Hans Teeuwen en Theo Maassen komen er ook in voor. De film ging in première op het NFF en werd uitgezonden door de NPO.’
‘Een van ons meest bekroonde werken is de samenwerking met Pool Worldwide voor de Bimbo Box Website van Soundcircus, waarmee we een ADCN-lamp, een FWA en een Webby Award hebben gewonnen.’
Wat is jullie achtergrond en wat inspireert jullie?
‘DPPLR is opgericht door drie UvA Film & TV Wetenschappen studievrienden: Daniel Dow, Maarten Groen en Nils Vleugels. Inmiddels hebben we een in-house pre en postproductie afdeling en werken we met een vaste kern van 10 vaste krachten en zo'n 50 freelancers.’
‘Wij houden ons alle drie nog steeds bezig met het creatieve aspect van de bedrijfsvoering. Daniel en Maarten als regisseur, Nils als creative producer en regisseur.’
Wat voor werk maken jullie zoal, wat is jullie 'signature'?
‘Ons werk is geslaagd als het een emotie uitlokt bij de kijker. Of het nou een verassing is bij Elan, woede bij Amnesty Death Penalty is of angst bij Rotor. Dat is het spannende aan ons vak, bij de eerste viewing wordt het meteen duidelijk of de film werkt zoals het bedacht is.’
Wat vind je de meest interessante ontwikkeling van het moment? Wat was afgelopen jaar het toppunt van creativiteit?
‘Eén van de meest interessante ontwikkelingen vinden we die van de film PRINS van Sam de Jong & 100% Halal. Los van het feit dat het een goede, originele film is, is hun financieringsmodel interessant 50% Filmfonds en 50% Vice. Tof dat Vice dit doet, en dat kunst en commercie elkaar op deze manier aanvullen zonder concessies te doen.’
‘Een recente creatief hoogtepunt is de film 'Mad Max: Fury Road', hoewel we de Lions Grand Prix Film winnaar voor Geico op een andere manier ook fantastisch vinden.’
Hoe gaat het met de reclame-industrie? Waar laat ze kansen liggen?
‘Productiemaatschappijen zoals wij pitchen en worden gekozen op basis van kwaliteit en niet op de kaviaar die we bij de lunch serveren. Wij zijn opgegroeid in economisch moeilijke jaren en zijn er daarom praktischer en realistischer uitgekomen. Dat besef is ook doorgedrongen bij veel bureaus en hun klanten en wij juichen dat toe. Het is in een digitaal tijdperk niet nodig op elke commercial op 35mm te draaien in Tokyo, New York en Rio om iets goeds te krijgen. Het is natuurlijk leuk als dit er weleens tussen zit, maar projecten hoeven daar niet meer op stuk te lopen.’
Wat is in jullie ogen de beste reclamefilm ooit én waarom?
Daniel Dow: 'De Xbox 360 commercial “Standoff” van Tim Godsall, bedacht door 72andSunny in 2007':
'Toevallige voorbijgangers "schieten" op elkaar met hun vingers. Speels, herkenbaar en cool. Ik kijk huiverig op tegen de regisseur Steve McQueen. Zijn werk is intiem en toch extreem krachtig en hij werkt bijna altijd samen met Michael Fassbender.'
Maarten Groen: 'Voor mij is de vetste TVC ever de Nike-commercial Instant Karma uit 1992':
'De commercial is van één van mijn favoriete regisseurs David Fincher. Deze TVC maakte zoveel indruk op mij, dat ik zowel nieuwe Nikes als de single van John Lennon heb gekocht.
Nils Vleugels: 'Mijn favoriete commercial is nog steeds Mr W uit 2008':
'Los van de geweldige casting en regie vind ik het heel bijzonder dat de payoff zo nauw is verstrengeld met de komisch twist in de film. Daardoor weet ik zeven jaar later nog steeds precies weet dat deze commercial over windenergie gaat. Superknap, omdat je zo vaak ziet dat de boodschap ten koste gaat van de grap.'
En waar is Nederland creatief gezien goed in, of zou het meer op in moeten zetten?
‘Wij hopen dat creatief Nederland inzet op Virtual Reality. De ervaring is ontzettend krachtig. Afgelopen jaren zijn VR toepassingen getoond die in potentie de hele wereld op zijn kop zouden kunnen zetten. Hoe tof zou het zijn als Nederland hierin voorop zou lopen?’