Reclamebureau Omnicom en techreus Google hebben een samenwerking gesloten die Omnicom toegang geeft tot kunstmatige intelligentie van Google. Om precies te zijn Imagen en PaLM 2, programma's die op basis van tekstuele input zelf afbeeldingen en teksten kunnen genereren. Volgens Google is de slimme software getraind op copyrightvrije data, waardoor Omicom en adverteerders gegenereerde output zorgeloos kunnen gebruiken voor hun campagnes. Dat laatste is niet bij alle slimme software het geval, wat merken huiverig maakt voor copyrightclaims.
Omnicom integreert de Imagen- en PaLM 2-software van Google in zijn eigen marketing- en dataplatform Omni. Omni werkt al met clouddiensten als Google Marketing Cloud. Met Imagen en PaLM 2 erbij kan Omnicom eigen AI-modellen trainen voor klanten, gevoed met data van klanten. Bijvoorbeeld hun volledige marketingbibliotheek, vertelt een Omnicom-topman aan AdAge. De output van Imagen en PaLM 2 moet merken reclame-afbeeldingen en copy opleveren. Volgens de topman is Omnicom de eerste partij die Google's Imagen en PaLM 2 gebruikt.
Omnicom werkt niet alleen met Google samen aan AI-toepassingen. Eerder deze week presenteerde het reclamebureau een chatbot die gebruikers helpt met campagnes plannen, activeren, optimaliseren en meten. Die tool - Omni Assist - is ontwikkeld in samenwerking met Microsoft en is ook verwerkt in de Omni-omgeving van Omnicom.
Google zet in op AI voor advertenties
Ook Google's commerciële AI-toepassingen reiken verder dan een samenwerking met Omnicom. Zo presenteerde de techreus onlangs een AI-innovatie die adverteerders tijd bespaart en de kwaliteit verhoogt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!