Nike wint van Adidas

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

wordt meer geassocieerd met het WK dan Adidas, terwijl niet maar officiële WK-sponsor is.

Voetballiefhebbers zien daarnaast als hèt WK dagblad en surfen meer naar de site van dan naar speciale WK-sites.

Dat blijkt uit online onderzoek van e-mailmarketingbureau in opdracht van naar het mediagedrag van 'echte' voetballiefhebbers tijdens het WK-voetbal.

De respondenten zijn afkomstig van de (opt-in) e-mail adresbestanden van SBS 6, NET 5, Veronica, Talpa en Sky Radio 101 FM. Er zijn 12.000 Nederlanders uitgenodigd mee te doen in de leeftijdscategorie 20-60 jaar.

Nike wint het dus makkelijk van WK-sponsor Adidas, 30 procent associeert het merk met het WK, terwijl het merk geen televisiecampagne heeft lopen tijdens het WK. Nike heeft echter wel een (virale) campagne ontwikkeld rond de site , die via meerdere kanalen liep, on- en offline, waaronder televisie.

Adidas wordt wel als eerste officiële sponsor van het WK genoemd door 17 procent van de liefhebbers, met Coca-Cola als goede tweede.

Andere niet-sponsors die handig meeliften met de WK hype zijn Heineken (17 procent) en Nationale Nederlanden als sponsor van de NOS programma's (7 procent).

Voor Hyundai, McDonald's, Continental, Gilette en T-Mobile, allen officiële WK-sponsors, is er volgens de onderzoekers nog veel werk aan de winkel. Spontaan scoren zij onder de liefhebbers respectievelijk niet meer dan 3 procent.

De televisie is de belangrijkste informatiebron van de voetballiefhebbers: zij kijken het liefst thuis naar de WK-uitzendingen. Nederland-Ivoorkust werd door 57,6 procent thuis voor de buis bekeken, 19,3 procent deed dat bij vrienden en 10,1 procent ging naar het café.

Voor informatie over het WK worden door de liefhebbers veel dagbladen en internetsites geraadpleegd. Opvallend is dat pagina 800 van Teletekst nog steeds een zeer gewaardeerde informatiebron voor de liefhebber is.

De Telegraaf wordt door 36 procent van de kenners gezien als het WK dagblad, gevolgd door het AD (28,5 procent). Op internet worden vooral de sites van Voetbal International (13,3), de KNVB (7,9 procent) en de Fifa (7,0 procent) als waardevol gezien. Deze sites winnen het bij de liefhebbers ruim van Oranje.nl (4,3 procent) en Oranjeplein.nl (1,4 procent).

94 Procent zegt overigens nooit een WK-weblog te bezoeken....Van de radiozenders wordt Radio 1 gezien als de beste WK-zender (41,2 procent), gevolgd door Radio 538 met 17,1 procent. De regionale media spelen bij de liefhebbers een marginale rol in de WK berichtgeving. De kranten doen het daarbij iets beter dan de regionale radio.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie