De invoering van het nieuwe rijkslogo en de bijbehorende huisstijl heeft tussen 2008 en 2011 bijna vijftien miljoen euro gekost. Personeelskosten liepen op tot bijna vijf ton voor één persoon. Dat blijkt uit stukken die Dagblad De Pers verkreeg na een beroep op de wet Openbaarheid van bestuur (Wob).
De invoering van het rijkslogo leidden in 2008 al tot ophef. Tweede Kamerleden Krista van Velzen en Ronald van Raak (beide SP) wilden destijds van premier Balkenende weten hoe het kon dat de overheid 60 duizend euro moet betalen voor een logo waarvan, in hun ogen, alleen de kleur was aangepast.Studio Dumbar, de ontwerper van het logo ontwierp hetzelfde beeldmerk eerder voor het ministerie van Algemene Zaken en diende toen ook al een factuur in.
De kosten voor het ontwerp van het logo zijn echter maar een fractie van de totale kosten van de invoering van de rijkshuisstijl, zo blijkt uit het overzicht waar De Pers de hand op legde.
Er werden bijvoorbeeld ook opvallend veel personeels- en managementkosten gemaakt. Eén werknemer kostte tussen 2007 en begin 2011 in totaal 473.672,44 euro. In de stukken staat deze omschreven als ‘dhr PP’, uit privacyoverwegingen maakte Algemene Zaken zijn naam niet bekend.
Andere opmerkelijke uitgaven waren onder meer de relatiegeschenken die horen bij de rijkshuisstijl. Gretig aftrek vonden de manchetknopen, die in totaal 13.595 euro kostten.
Mirke Beckers van het ministerie van AZ laat De Pers weten dat de invoering van het nieuwe rijkslogo jaarlijks zo’n vijf miljoen euro bespaart, omdat tientallen overheidsorganisaties die eerder verschillende logo’s gebruikten nu op één nieuw logo zijn overgestapt. Over drie jaar is zijn de kosten er dus uit.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!