The Gunn Report publiceert jaarlijks een overzicht van de creatieve prestaties van de reclameindustrie wereldwijd. Uit de resultaten van 2016 blijkt dat Nederland op nummer 15 staat in de lijst van landen met meeste reclameprijzen.
Landen
The Gunn Report is een internationale index voor creatieve excellentie op basis van de resultaten van 45 internationale, regionale en nationale awards. Volgens de index haalde de Nederlandse industrie dit jaar 38 punten voor prijzen. Vorig jaar stond Nederland ook op de 15e plaats, maar toen met minder punten (30).
De Verenigde Staten staan bovenaan met 410 punten, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (210) en Australië (114). Bekijk de volledige lijst.
Campagnes
De campagne met de meeste prijzen afgelopen jaar is ‘McWhopper’ van Burger King door Y&R New Zealand (Auckland).
Op twee staat ‘Tomb Raider Survival Billboard’ voor Microsoft Xbox (McCann, Verenigd Koninkrijk), gevolgd door ‘Brewtroleum’ (DB Export, gemaakt door Colenso BBDO (Auckland)). J. Walter Thompson (JWT) Amsterdam staat als enige Nederlandse bureau in de top 10. ‘The Next Rembrandt’ staat namelijk op nummer 6.
Digitaal
In de categorie ‘digitaal’ verdiende JWT met Next Rembrandt de op een na meeste prijzen wereldwijd (14). Alleen Y&R New Zealands ‘McWhopper’ won meer prijzen (15).
Bureaus
Dankzij deze digitale campagne staat JWT Amsterdam voor het eerst in de lijst van bureaus met meeste prijzen. Het bureau staat met 20 punten op een gedeelde 19e plaats.
Op de eerste plaats staat Adam&eve DDB (Verenigd Koninkrijk), gevolgd door Colenso BBDO (Auckland), AlmapBBDO (São Paulo) en Y&R New Zealand (Auckland).
Reclamespots
De video ‘Justino – Night Shift’ voor Loterias y Apuestas del Estado (Leo Burnett (Madrid)) won in 2016 de meeste prijzen.
Op twee staat ‘Spare The Act – Laptop’ voor Currys PC World (AMV BBDO (Verenigd Koninkrijk), zie hieronder), gevolgd door ‘Shoplifters’ voor Harvey Nichols Loyalty App (adam&eveDDB (Verenigd Koninkrijk)) en ‘Tiny Dancer’ voor John Lewis (adam&eveDDB (Verenigd Koninkrijk)).
Overige prijzen
Van alle print-/buitencampagnes won Microsoft Xbox, ‘Tomb Raider Survival Board’ (McCann (Verenigd Koninkrijk)) de meeste prijzen.
Bureaunetwerken met de meeste prijzen zijn BBDO (253), McCann (138) en Leo Burnett (130). Van alle productiebedrijven ter wereld vielen O Positive Films (New York, Santa Monica), Landia (Buenos Aires, Los Angeles, Madrid) en Blink Productions (Verenigd Koninkrijk) het vaakst in de prijzen.
De adverteerder met de volste prijzenkast is Samsung, gevolgd door Burger King en Volkswagen. Tot slot was David Shane (Verenigd Koninkrijk) de regisseur die het vaakst een award mee naar huis nam. Hij maakte onder meer Spare the Act voor Currys PC World.