Op het WK Hockey in Den Haag maakt het nieuwe betalen zijn grote publieksentree. Rabobank heeft als sponsor haar MyOrder betaalsysteem als betaalmethode weten af te dwingen net zoals Visa dit doet op de Olympische Spelen. Er gaat in elk geval veel ambitie vanuit en het aantal downloads van de app moet haast wel geëxplodeerd zijn.
Vol goede moet trok ook ik naar het Ado-stadion om het nieuwe betalen te ervaren. Ik ben een groot aanhanger van nieuwe technologie en keek uit naar de snelheid en het gemak van deze nieuwe betaalmethode. Je telefoon als portemonnee. Edwin de Ron van Rabobank wist me nog meer te motiveren in zijn BNR radio praatje. 'Je telefoon heb je altijd bij je en het gaat razendsnel, het betalen!'
Thuis aangekomen meteen geld op mijn MyOrder gezet, die ik overigens al jaren heb, maar nooit gebruik. Eerst alle inloggegevens invoeren, alles koppelen en geld erop zetten. Het lijkt snel te gaan, maar dan komt de mededeling: ik heb een nieuwe app nodig. Geen punt, nieuwe app erop klaar. NIET klaar, nu weer alles opnieuw invoeren en opnieuw koppelen.
Geen punt tot hier, ik ga twee weken genieten van het WK Hockey en dan wil je snel je droogje en je natje halen en sneller dan met MyOrder kan niet en ik heb echt alleen mijn telefoon nodig. Aangekomen op de eerste dag wordt ik geholpen door een vriendelijke Rabobank medewerker. Sticker koppelen aan je telefoon, hij plakt hem op de achterkant. Nog even gevraagd of mijn hoesje niet in de weg zit! 'Nee mijnheer dit is NFC dat gaat overal doorheen dat is nou net het voordeel van deze mooie techniek!', aldus de Rabo medewerker.
Great! Ik ga treedt het digitale betaaltijdperk binnen, samen met zo’n 20.000 andere mensen. Ik smul nu al bij de gedachte aan alle data die vrij kunnen komen. La Place kan weten hoe druk het wordt en Rabo wat mijn eetpatroon is, noem maar op. Als marketeer en onderzoeker een feest voor mijn brein. Maar de belofte is dat er niets met de data gebeurt, op zich jammer maar na het ING-probleempje snap ik dat wel.
Terug naar de techniek, want er is nog een mooie bijkomstigheid bij de MyOrder app: Minitix - vraag mij niet waarom er aan ieder onderdeel weer een ander merknaampje hangt - de automatische bijvulfunctie van je elektronische portemonnee. Pinnen zonder naar de pinautomaat te lopen, altijd cashless cash bij je! Top, zo mooi kan de wereld straks dus zijn: altijd kunnen betalen. Dat hadden we ook met de chipknip kunnen krijgen maar dit werkt beter en veiliger.
Tot nu toe allemaal theorie en zo meteen de praktijk. Mijn betalingen bij La Place lopen met regelmaat vertraging op. In de regel wordt de betaalsleutel niet herkend en krijg ik het advies van de dames en heren van La Place mijn hoesje van mijn telefoon te halen. Zou dat stukje plastic de NFC chip in de weg kunnen zitten? Aangezien ik de vertragende factor in de wachtrij wordt schik ik in en mijn hoesje gaat eraf. De betalingen lopen er geen seconde sneller door. Ik wrijf met mijn telefoon over de betaalconsole, ik houd hem erboven en beweeg soms sensueel, een andere keer tik erop en dan eraf. Soms werkt het wel en soms niet. Ik zie ook veel mensen om mij heen dezelfde procedures doen, maar volgens MyOrder ben ik de enige van de 20.000 bezoekers per dag die deze klacht heeft.
Het automatisch opladen is een verhaal apart. Samen met een medewerker van de Rabobank stel ik op het terrein deze functie in. Eerlijk is eerlijk, ik heb dit al tien keer thuis geprobeerd en het niet is gelukt. Ik word wederom vriendelijk geholpen, we stellen het samen in en off you go. De medewerker geeft aan dat hij deze foutmelding nog nooit van zijn leven had gezien, maar geen probleem ik heb nu altijd geld, beter!
Ik kom weer bij La Place en reken voor vier personen eten en drinken af. Mijn chip wordt uitgelezen, dat is al stap een, stap twee te weinig saldo! Kun je je het voorstellen 35 mensen achter je in de rij en jij hebt te weinig saldo! Het eten dreigt koud te worden, mijn drie retailgasten hebben honger, ik heb een automatische saldo ophoog portemonnee, de nieuwe technologie voor straks ook in hun winkels. Ik vraag de jongen aan de kassa alles op te schrijven en beloof zo terug te komen met een opgeladen chip. Het is een hockey feest en dan word je al snel op je blauwe ogen vertrouwd. Opladen bij het oplaadpunt wordt een soort Murphy’s law. Het internet ligt eruit bij het dichtstbijzijnde oplaadstation. Volgens de medewerkers van de Rabobank gebeurt het wel vaker als het druk is bij hen, maar dan is de kans best wel groot dat het bij de ingang van het park allemaal perfect werkt. Op naar die plek en gelukkig alles werkt en ik ben weer 100 euro verder. Waarom ik dan niet meer opgeladen heb? Je mag maar 100 euro per transactie op je chip zetten.
Na een weekje prutsen, wat frietjes en cola’s gratis verder en wat feedback e-mail verkeer ga ik maar weer eens langs bij de stand van de Rabobank. Mijn chip begint het eigenlijk steeds slechter te doen en ik kan het niet maken naar La Place toe.
De mededeling is heel erg simpel, ik ben de enige die de klacht heeft. 'Kijk om u heen er lopen hier 20.000 mensen rond en daar gaat het overal goed, u bent de enige.' De mededeling kwam wat rauw bij me binnen, mijn hulpvraag werd als aanval gezien. Ik geloof in dit betalen, maar het moet wel werken. Wellicht is mijn chip stuk, opper ik nog. Ik laat hem checken, eerst met hoesje. De chip werkt niet. Hoesje eraf en het probleem is meteen duidelijk. Ik heb de sticker op de verkeerde plek geplakt, op de antenne van mijn iPhone! Met er meteen achteraan de mededeling 'Ik had jouw kennisniveau wel hoger ingeschat.'
Ik weet niet hoe het bij jullie is maar totdat ik me vandaag verdiept heb in de technische tekening van mijn iPhone wist ik niet waar de antenne zat. Bovendien is de sticker op de eerste dag van het toernooi op mijn telefoon geplakt door de aardige en vriendelijke jongen. Ondertussen weet ik dat mijn antenne rondom mijn telefoon loopt en daar heb ik hem niet geplakt. Mijn sticker zit op mijn batterij, maar misschien is die ook slecht voor de chip omdat mijn telefoon warm wordt. Weet ik veel, ik probeer ook maar mee te denken.
Op naar de laatste vijf dagen van het toernooi, mannen en vrouwen doen het goed, La Place doet een fantastische job en bij de Rabobank blijven ze hoop putten uit de maar uitblijvende klachten. Immers de meeste mensen zijn er maar een of twee dagen. Zij doen hun ding met de chip, plakken hem niet op de telefoon, koppelen hem niet en als betalen een keer niet lukt mag je van La Place met je biertje of frietje door. Ik zou dan ook niet klagen.
MyOrder en NFC betalingen zullen zeker een toekomst hebben, maar de systemen zijn nog niet geschikt voor echte retail waar snelheid en betrouwbaarheid 100% moeten zijn. De marges zijn in retail simpel weg te klein om dit soort zaken grootschalig in te voeren met de problemen die ik heb ervaren. Eerlijk is eerlijk ik ben N=1 en zou zomaar de enige met een probleem kunnen zijn, maar in dit geval dan wel een te veel.
De eindoplossing van het webcare team van MyOrder via Twitter. U kunt uw sticker ook weer op de kaart plakken en dan als kaart gebruiken. Effe denken, dan heb je dus gewoon weer een betaalkaart erbij toch? Of ben ik nu gek?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!