ABN Amro: ‘Mkb’ers die niet met big data bezig zijn, laten kansen liggen’

De meeste mkb’ers vinden big data niet relevant voor hun eigen organisatie. ‘Start met experimenteren’, zegt ABN Amro.

LECTRIC

Ruim 60 procent van de Nederlandse mkb’ers vindt big data geen relevantie hebben voor het functioneren van het bedrijf. Bij bedrijven met 10 tot 20 werknemers (het kleinbedrijf), is dit nog meer: 75 procent. Voor het middenbedrijf (20 tot 250 werknemers) geldt dat ongeveer de helft big data niet relevant vindt. Dit stelt ABN Amro vast op basis van onderzoek waartoe het Kantar TNO opdracht toe gaf. Daarbij werden 614 mkb-bedrijven ondervraagd.

Open deur misschien, maar door dit onderzoek staat het nu zwart op wit: hoe groter het bedrijf, des te meer big data wordt gezien als toegevoegde waarde. ABN Amro stelt vast dat gebrek aan prioriteit, kennis of informatie over big data de grootste hindernissen vormen voor het mkb om aan de slag te gaan met big data.

Big data en omzetgroei

Toch verwachten veel mkb’ers wel dat big data een bijdrage kunnen leveren aan omzetgroei. Een minderheid van 14 procent denkt dat de inzet van big data een sterke bijdrage zal kunnen leveren een stijging van de omzet, maar het aantal dat níet verwacht dat big data omzetgroei kan bewerkstelligen, is in de minderheid: ruim vier op de tien.

Bovendien verwachten zij – ook al schatten zij de relevantie en waarde van big data op dit moment laag in - dat big data het in de toekomst belangrijker wordt om omzetgroei te verwezenlijken. Ruim de helft van het kleinbedrijf denkt binnen drie tot vijf jaar met big data aan de slag te gaan.

Koudwatervrees overwinnen door klein te beginnen

ABN Amro staat op het standpunt dat mkb’ers die momenteel niet met big data bezig zijn, kansen laten liggen. Nora Neuteboom, econoom bij ABN Amro: ‘De grote kracht van het mkb is flexibiliteit en big data kan helpen bij het snel nemen van beslissingen. Data-analyse biedt het mkb beter inzicht in klantgedrag, leidt tot efficiëntere productieprocessen en heeft de potentie om kansen te creëren die vergelijkbaar zijn met die van grotere ondernemingen.’

Tegelijkertijd ziet Neuteboom dat het voor veel mkb’ers moeilijk is om na te denken over de mogelijkheden van big data. ‘Om deze impasse te doorbreken kunnen zij starten met experimenteren. Door vanuit de richtlijnen van AVG alvast te inventariseren welke type data een bedrijf genereert en welke data waardevol kan zijn, kan het mkb in kleine stappen bekender raken met big data. Daarnaast is het aangaan van samenwerkingsverbanden een goede optie.’

Brancheorganisatie

Ook hier hamert Neuteboom op het belang van kleinschaligheid. ‘Samenwerkingsverbanden kunnen bijvoorbeeld worden gestart door in contact te komen met big data specialisten en deskundigen via brancheorganisaties of andere netwerkverenigingen. Vooral in de beginfase is het belangrijk ervaringen op te doen die nauw verbonden zijn aan de eigen bedrijfsactiviteit. Dat houdt het voor de mkb’er overzichtelijk en transparant.’

Een link naar het uitgebreide rapport (pdf) van ABN Amro, 'Van data naar daadkracht – de potentie van big data voor Nederland en het mkb' is hier te vinden.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Frank Goren
Zoals zo vaak lijkt het hier te gaan om data en wordt dat omdat het zo lekker klinkt onjuist big data genoemd door ABN AMRO. Mocht ik het mis hebben en ABN daadwerkelijk mkb'ers adviseert zich bezig te houden met big data, dan is er pas echt iets mis met dit advies...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie