Microsoft lijkt een nieuw verdienmodel te zien in zijn Windows 11-besturingssysteem, waar consumenten en bedrijven al voor betalen via een licentie. Het techbedrijf start een experiment met het tonen van gesponsorde apps in het startmenu van Windows 11, dat mensen gebruiken om snel bestanden en apps op te zoeken. De test start klein, namelijk alleen voor Amerikaanse gebruikers die deelnemen aan een bètaprogramma.
Het experiment is door Microsoft bevestigd via een blog, al geeft het bedrijf er weinig aanvullende informatie. Zo blijft het onduidelijk of appontwikkelaars Microsoft moeten betalen om zichtbaar te zijn in het startmenu, stelt Tweakers. Er zijn al verschillende reclamevormen in Windows 11, die niet allemaal uit te schakelen zijn.
Uit te schakelen
Microsoft maakt duidelijk dat de nieuwste reclamevorm wél uit te schakelen is via de instellingen. Of dat mogelijk blijft als de advertentievorm voor iedereen beschikbaar komt, is niet bekend. De gesponsorde apps in het startmenu zijn in deze fase alleen zichtbaar voor apparaten van consumenten. Microsoft toont geen reclames in het startmenu op laptops en desktops die door een organisatie beheerd worden.
Afhankelijk van de feedback van testgebruikers kan Microsoft besluiten om de reclamevorm wel of niet op te nemen in de reguliere Windows 11-versie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!