Overslaan en naar de inhoud gaan

Experts verwachten bittere juridische pil bij vermeende HubSpot-overname door Google

Google zou overwegen om een bod uit te brengen op HubSpot, een deal die tientallen miljarden euro's waard zou zijn.
HubSpot shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock
HubSpot shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock

Google overweegt een bod te doen op HubSpot, zo meldde Reuters vorige week op basis van anonieme bronnen. HubSpot is een grote speler in de wereld van Customer Relationship Management (CRM)-software en wordt gewaardeerd op zo'n 34 miljard dollar. De deal zou vanwege zijn omvang de aandacht van mededingingsautoriteiten krijgen. Buitenlandse experts rekenen op een pittige zaak.

related partner content for mobile comes here

Volgens Reuters is Google er nog niet uit of een bod op HubSpot de moeite waard is. Niet omdat de techreus twijfelt over HubSpot, maar over de bijbehorende antitrust-risico's. Geven toezichthouders geen toestemming voor de deal, dan is al het werk voor niets geweest en moet Google naar verwachting een hoge som aan HubSpot betalen. Ter vergelijking: toen Amazon zijn 1,4 miljard dollar kostende overname van robotstofzuigermaker Roomba laatst zag klappen, moest het 94 miljoen dollar aan Roomba betalen.

Voldoende concurrentie

In het geval van Amazon blokkeerden toezichthouders de deal omdat ze vreesden dat de concurrentie belemmerd zou worden. Dat aandachtspunt speelt minder als Google HubSpot wil overnemen, zeggen verschillende experts tegen Reuters. Zij wijzen erop dat Google zelf niet actief is met CRM-software en dat er na een overname van HubSpot voldoende grote concurrenten overblijven. 

HubSpot is met een marktaandeel van 4,9 procent in 2022 een kleine CRM-speler, zo meldt marktonderzoeker Gartner. Salesforce en Adobe hadden allebei 15 procent marktaandeel en ook Microsoft en Oracle zijn in deze wereld actief. Onder de paraplu van Google kan HubSpot een serieuzere concurrent worden, zo verwachten de experts.

Pittige zaak

Hoewel experts verwachten dat de overname geen concurrentiebelemmerend effect gaat hebben, is het de vraag of overheidstoezichthouders daar genoegen mee nemen. Met name de Verenigde Staten en Europese Unie zullen kritisch zijn, want zij hebben Google al onder een vergrootglas liggen vanwege zijn macht op de digitale sector. 

Zo probeert het Amerikaanse ministerie van Justitie te bewerkstelligen dat Google zijn Ad Manager-software afstoot en wil ook de EU de advertentietak van Google opbreken. Er lopen ook zaken vanwege Google's positie in online zoeken. De kans is daarom groot dat toezichthouders hun ogen zullen richten op een HubSpot-overname, ook als Google nog niet actief is op dit vlak, zeggen experts. Meerdere kenners waarschuwen voor bevooroordeling als risico. 

Google en HubSpot wilden niet reageren tegenover Reuters. De bedrijven zwijgen over eventuele overnamegesprekken. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in