Onderzoeksbureau IRI zette de 20 beste introducties van 2015 op een rij. Melkunie Versfilter heeft de hoogste omzet van 2015, gemeten naar de gemiddelde totaalomzet per week dat het concept op de markt is.
In tegenstelling tot de andere concepten in de introductie top 20, bereikt Melkunie deze nummer 1 positie zonder veel promoties en met slechts een beperkte verkrijgbaarheid. Hoewel deze succesvolle introductie de daling van het totale segment verse melk niet kan tegenhouden, brengt de innovatie wel groei voor het merk Melkunie, aldus IRI.
Op de 2e plaats staan de Whiskas Maaltijdzakjes met een gemiddelde weekomzet van € 154.000 sinds de introductie in week 33. Een nieuwe verpakking, een nieuwe receptuur en een nieuwe positionering.
De top 3 wordt afgesloten door Coca-Cola Life. In omzet een grote introductie van meer dan €120.000 omzet per week, die echter de daling van het totale segment cola en het merk Coca-Cola geen halt heeft kunnen toeroepen.
De Top 20 Nr.
Succesfactoren
De voornaamste succesfactor in 2015 lijkt smaak te zijn. Bij 8 concepten uit de top 10 is een nieuwe of verbeterde smaak het belangrijkste verkoopargument. Daarnaast is ook een goede verkrijgbaarheid belangrijk. Bijna alle top innovaties worden in meer dan 90% van alle supermarkten verkocht, winnaar Melkunie is de uitzondering die de regel bevestigt. Wat verder opmerkelijk is, is dat slechts 2 non-food concepten (Whiskas, Robijn) in de top 20 staan. Non-food merken lijken andere prioriteiten te hebben dan innovatie.
Matig introductiejaar
Vanaf 2008, de start van de economische crisis, zien we dat de omzet van de 20 beste introducties afneemt. Inmiddels 8 jaar later zien we nog steeds geen herstel van innovatie-omzet binnen de Nederlandse supermarkten. Dit betekent dat de innovaties onvoldoende relevant zijn voor shoppers of dat zij na de crisis nog geen hersteld experimenteergedrag vertonen. Waarschijnlijk spelen beide factoren een rol.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!