Een baan in de marketing of communicatie was in 2015 weer wat makkelijker te vinden. Het aantal vacatures steeg met 16% tot ruim 33.000 ten opzichte van 2014. Vooral functies op het snijvlak van IT en Marketing - zoals webontwikkelaar, user interface designer, CRM consultants - lieten een groei zien.
Daar steeg het aantal vacatures met maar liefst 30 procent tot 19.000 vacatures. Aldus Yacht, dat er onderzoek naar deed.
Dit type ‘marketing-IT’ functies maakt met 12% een substantieel onderdeel uit van het totale aantal IT-gerelateerde vacatures. De verwachting van Yacht is dat deze trend doorzet.
Te hoge eisen
Volgens Mirella Kuijer, commercieel manager bij Yacht, moeten werkgevers ook wennen aan de nieuwe competenties: ‘Marketingmanagers geven bij hun zoektocht naar talent aan dat de marketingfuncties steeds specialistischer worden. Het valt mij daarbij op dat werkgevers vaak niet duidelijk voor ogen hebben wat ze precies zoeken. Hierdoor stellen ze te hoge eisen aan werkervaring. Dit type expertise - kortweg digital marketing - is nog relatief jong en is nog volop in ontwikkeling. Kijken naar competenties als analytisch vermogen, creativiteit en de bereidheid tot leren is dan ook zeker zo belangrijk in dit dynamische werkveld.’
Ook Martin Huisman, voorzitter NIMA, herkent de veranderde vraag. ‘Er is veel vraag naar functies en opleidingen op het snijvlak van IT en marketing. De vraag naar digital marketeers is groot, dat herkennen we. Marketing gaat uiteindelijk over het vermarkten van producten en diensten en daarbij kun je IT heel goed gebruiken. Het blijven echter wel twee afzonderlijke vakgebieden.’
Infographic:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!