Supersnel opeenvolgende ontwikkelingen en een groeiend belang van relevant blijven voor je klant maken het goed omgaan met de onzekerheden van de toekomst cruciaal. Maar welke vraag kun je hiervoor aan welke futurist stellen? Tijd voor een TomTom voor de tijdgeest…. en daar wordt aan gewerkt tijdens het LaFutura event (www.lafutura2013.com) komende november te Amsterdam.
Op 11 november vindt voor de vierde keer LaFutura plaats. Dit jaar in Amsterdam. Het is een non-conventionele non-profit bijeenkomst waar futuristen, scenarioplanners, vernieuwers, trendwatchers, dito spotters en andere toekomst georiënteerde professionals bijeenkomen. Keken ze vorig jaar nog naar overlevingsstrategieën voor een post-alles Europa dit jaar is het eigen vakgebied aan de beurt, via het thema: NOW NEW NEXT Building the future industry. In gesprek met twee leden van het organiserend comité trendonderzoeker Hilde Roothart (Trendslator) en trendvertaler Siang-Lan Go (&Go).
Plattegrond in kaart brengen
Hilde: “Over de hele wereld zijn er mensen bezig met trends, innovatie en de toekomst. Het zijn heel verschillende mensen, ze werken via scenario’s of verkenningen, heel innovatief of intuïtief dan weer heel analytisch. Het is een grote brei van mensen met verschillende disciplines en actief op deelgebieden binnen het toekomstvak. Het is goed om dit in kaart brengen. Want als wij kunnen aangeven hoe alle verschillende vakgebiedjes binnen dat hele vakgebied in elkaar steken dan kunnen we dit ook duidelijk maken aan de buitenwereld. Het is tijd om uit de puberfase te stappen, waarin de beroepsgroep zich nu bevindt, en het volgende stadium in te gaan. Af van het fragmentarische en versplinterde naar een samenhangend en samenwerkend geheel.” Siang-Lan: “Het is net als destijds met de consultancywereld, op het moment dat zij zichzelf goed in kaart hadden gebracht kon deze een vlucht nemen. Toen wisten mensen bij welk deurtje met welke vraag ze moesten zijn.”
Volwassen worden
Deze relatief jonge bedrijfstak is omgeven met veel mystiek, vooroordelen en vaagheden, ook al zijn Hilde, Siang-Lan en vele andere trendprofessionals al jaren, soms zelfs decennia, actief in hun vakgebied en zijn de successen daar. Dit blijkt echter een kenmerk te zijn van de beginfase van het professionaliseringproces van meerdere bedrijfstakken, zelfs die van de geneeskunst. Maar zodra onderzoek wordt ingezet is demystificatie mogelijk en volgt een nieuwe fase in het ontwikkelingsproces, dit zie je nu ook gebeuren in het toekomstvak. De eerste promotieonderzoeken worden her en der over de wereld gestart. Daarnaast is men op diverse onderwijsinstellingen begonnen met het geven van onderwijs op het gebied van trendwatching en scenarioplanning, nog een kenmerk van de overgang naar een volwassenere fase. Hilde: “Deze bijeenkomst is een unieke gelegenheid waarin we werken aan internationale verdere professionalisering van ons vakgebied en aan een meer holistische, geïntegreerde aanpak op het gebied van onderzoek en innovatie. Voor zowel aanbieders als voor vragers.”
Innoveren op basis van wat je nog niet weet
Want de vraag groeit. De onzekerheden, ogenschijnlijke chaos en snelheid van ontwikkelingen in onze omgeving nemen toe. Hierdoor groeit ook de behoefte om goed om te gaan met de toekomst. Hilde: “Als jij wilt dat jouw bedrijf op de korte en de lange termijn succesvol is dan moet je nadenken over de toekomst en moet je besluiten nemen die daar recht aan doen. Dat gebeurt nu soms wel, maar vaak niet op de juiste manier. Bedrijven zijn vaak bezig met dingen uit het verleden en extrapoleren dit naar de toekomst.” Siang-Lan: “maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. En dat is zonde, zeker in een tijd dat alles steeds sneller gaat en de noodzaak om relevant te blijven voor merken groeit.”
Hilde: “Innoveren gaat juist ook over het inspelen op en omgaan met onzekerheden en toekomstige veranderingen en daar oplossingen voor bedenken. Dit vraagt om een mentaliteitsverandering bij bedrijven. Professionals uit onze branche hebben veel tools die helpen de juiste antwoorden te ontwikkelen voor de onzekerheden op de korte, middellange en lange termijn. Alleen weten veel bedrijven niet welke vragen er beantwoord kunnen worden, dit wordt duidelijker tijdens de conferentie. De uitkomst zal als het ware een TomTom voor de tijdgeest zijn.”
LaFutura 2013
Hilde: “Het is een ‘unconference’, wat wil zeggen dat er geen goeroes spreken, geen keynote speakers zijn of mensen die ons vertellen hoe zij het allemaal hebben gedaan, terwijl de rest met de armen over elkaar zit te luisteren.” (noot: ze komen wel) Siang-Lan: “Nee, het wordt geen zenden, mensen gaan zelf actief aan de slag, komen tot inzichten en trekken conclusies. Het ochtendprogramma bestaat uit het ‘framework’, dit is een soort van mapping van de industrie: dus wie doet wat, volgens welke werkwijze en waar.”
Hilde: “De middag gaat over de ‘roadmap’. Dan staat de vraag centraal hoe we de industrie beter kunnen laten functioneren. Dus onder andere ‘wat is de kwaliteit die er wordt geleverd’, ‘kunnen we die nog verbeteren en daarvoor dingen ontwikkelen’. Ook ‘hoe kunnen we vraag en aanbod beter op elkaar aan laten sluiten?’ De hele dag is een broedplaats van nieuwe energie en inspiratie voor het vakgebied, om een stap te maken in de breedte (ochtend) en de diepte (middag). Voor mensen die aan de vraagzijde zitten is zeker ook plaats, het gaat erom dat juist die mensen ook in deze vrije setting hun behoefte kunnen verwoorden en dit uit kunnen wisselen, zodat de branche producten en diensten levert die niet in lades verdwijnen.”
Caroline van Beekhoff is TrendStrateeg en BeeldBouwer (www.c-marketingstrategie.nl)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!