In totaal hebben 75 partijen zich verenigd in The Trust Project, met als thuisbasis de Santa Clara universiteit in Californië.
Het consortium introduceert 8 technische ‘transparantie-indicatoren’ om consumenten te helpen met het vinden van content die klopt. Denk aan informatie over de auteur, geraadpleegde bronnen, of een artikel nieuws is of opinie, dan wel gesponsorde content. Maar ook of in een artikel verschillende meningen aan het woord komen, of de uitgeverij zich committeert aan ethische voorwaarden, of de inhoud accuraat is.
Verschillende grote uitgevers hebben beloofd de indicatoren te implementeren op hun sites. De eerste die dit zullen doen, zijn The Economist, The Washington Post en de Italiaanse kranten La Repubblica en La Stampa.
Ook Facebook, Google en Twitter zullen de indicatoren vermelden in hun newsfeeds. Facebook bijvoorbeeld biedt een nieuwe feature aan uitgevers om aanvullende informatie te geven bij hun artikelen in de newsfeed.
En Google zegt dat de indicatoren hun algoritmes helpen om nog beter te kunnen bepalen of artikelen juist zijn, of niet.
Journalist Sally Lehrman startte in 2014 met het project, om lezers meer handvatten te geven om betrouwbaar nieuws te vinden online.
Beeld: 123rf
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!