Media-inkoop overheid naar Group M

Definitieve gunning op 11 augustus. Het nieuwe contract gaat in op 1 januari 2011.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De overeenkomst inzake de Europese Aanbesteding Mediainkoop en -administratie voor de Rijksoverheid voor de periode 2011 t/m 2014 wordt door de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) voorlopig gegund aan Group M. Deze keuze kwam tot stand na een Europese Aanbesteding die is gepubliceerd op 29 april 2010. Er waren vier inschrijvers op deze aanbesteding die een mediaomzet van € 50 tot € 100 miljoen per jaar betreft.
Marianne Bruijn, manager mediainkoop van de DPC, doet geen inhoudelijke mededelingen over de gunning omdat er een bezwaartermijn van 15 kalenderdagen geldt. Per 11 augustus hoopt DPC tot definitieve gunning over te gaan. Het nieuwe contract gaat in op 1 januari 2011.

Huib Bouma van pitchbegeleider 3MO zet een groot vraagteken bij de wenselijkheid van de gunning. Hij zegt dat de keuze voor Group M valt te begrijpen vanuit het efficiency-perspectief, maar in de verdere concentratie van inkoopmacht ziet hij bezwaren. Bouma: 'Group M bedient nu drie van de vier grootste adverteerders: Unilever, KPN en P&G. Met de Rijksoverheid erbij heeft Group M nu de top vier. De positie als grootste media-inkoper en daarmee de grip op mediaexploitanten wordt zo aanzienlijk versterkt. Dit biedt verdergaande mogelijkheden om het beleid van de media op zowel commercieel alsook inhoudelijk gebied te sturen.'
Bouma ziet nog een andere 'watch out', namelijk de verschuiving in de machtsbalans tussen adverteerder en mediabureau. Bouma: 'Een te grote machtsconcentratie bij een mediabureau kan het belang van adverteerders in het algemeen gaan schaden.'
Bouma vraagt zich tenslotte af of er voldoende aandacht is bij de Group M labels voor middelgrote en kleinere klanten. Het gevaar bestaat volgens hem dat de belangen van de grote klanten zwaarder zullen wegen. Bouma: 'Ik kan me voorstellen dat de aandacht en inkoopvoordelen primair geclaimd worden door de grote klanten.'

I‒zlen Uncu, buying director bij Aegis Media, wijst erop dat bij een steeds verder expanderend media-inkoopbureau zoals Group M, het moeilijk is om de systemen aan te laten sluiten op de processen. Uncu: 'De kans ontstaat dat er zand in de machine komt.' Net als Bouma ziet hij het gevaar dat klanten in de verdrukking komen. Uncu: 'Als ik een bestaande klant was bij Group M, zou ik wel mijn tijd opeisen.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie