Martijn van Dam (EZ) roept Wakker Dier op tot betere communicatie over kiloknallers

‘Niet gewenst dat Wakker Dier de consument op het verkeerde been zet’

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken vindt ‘het niet gewenst’ dat Wakker Dier ’de consument op het verkeerde been zet’ met zijn campagne tegen kiloknallers. Hij dit naar aanleiding van Kamervragen over de nieuwe definitie die Wakker Dier hanteert van kiloknallers.

Manipuleren

VVD-kamerleden Helma Lodders en Remco Bosma spreken van ‘manipulatie van de publieke opinie’, omdat Wakker Dier nu al het vlees dat geen erkend dierenwelzijnskeurmerk draagt onder de kiloknallers schaart. Door deze strengere criteria zouden er nu 40% meer kiloknallers zijn dan in 2015.

Het staat de Stichting Wakker Dier vrij om haar eigen definitie van kiloknaller aan te passen, schrijft Van Dam. Maar zij moet ‘deze aanpassing wel helder communiceren naar het brede publiek, zeker als door de nieuwe definitie een stijging wordt gesuggereerd die er bij het handhaven van de oorspronkelijke definitie niet of minder sterk zou zijn geweest’.

Appels met appels

Wakker Dier reageert op de kritiek met een aan Van Dam. De stichting geeft aan dat er wel degelijk  open en goed is gecommuniceerd over de nieuwe definitie van kiloknallers. ‘Deze definitie hebben wij in november aan u, aan de pers én aan alle supermarkten mede gedeeld en staat bovendien uitgebreid uitgelegd op onze website.’

Bovendien heeft Wakker Dier de nieuwe definitie met terugwerkende kracht gehanteerd. De 40% stijging van kiloknallers ‘is dan ook werkelijk een stijging van 40% waarbij appels met appels zijn vergeleken. Niet met peren’.

Foto: ANP, Koen van Weel

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie