Die onderhandelingen vallen steeds vaker onder de verantwoordelijkheid van inkoopteams.
De wereldwijde federatie voor adverteerders (waar bedrijven als Coca-Cola, McDonalds en Unilever bij zijn aangesloten) ondervroeg 43 van zijn leden voor zijn Worldwide Global Agency Remuneration Trendsreport.
Wat blijkt: in slechts 6 procent van de gevallen is het marketingteam geheel verantwoordelijk voor de contractonderhandelingen met bureaus.
Aan de andere kant zijn ook maar in 11 procent van de gevallen de inkoopteams geheel verantwoordelijk voor het gehele onderhandelingstraject.
Bij 51 procent is inkoop leidend, waarbij ze ondersteuning krijgen van marketing en finance. Een stijging van 8 procentpunt ten opzichte van 2011, toen dezelfde vraag gesteld werd.
Het aantal gevallen waarin marketing leidt, is 20 procent. Een daling van 6 procentpunten ten opzichte van 2011.
De overige 6 procent antwoordde er geen formeel traject voor te hebben.
Ondanks dat inkoop de leiding heeft overgenomen, merken de onderzoekers op dat er steeds vaker performance-based elementen in de contracten worden opgenomen. In 11 procent van de gevallen tegen 7 procent in 2011. Nog niet zo heel veel, maar 37 procent zegt van plan te zijn om deze elementen in de toekomst toe te voegen.
36 procent antwoordde dat men mogelijkheden voor ‘value-based’ compensatie aan het onderzoeken is. 66 procent denkt erover om het bureau-inkomen nauwer te koppelen aan de performance.
Bron: Marketingweek
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!