Hoe gaan bedrijven om met hun digitale marketingprogramma’s, en welke uitdagingen komen marketeers vooral tegen als het gaat om digitale marketingtactieken in 2016?
Om dit uit te vinden hield onderzoekspartij Ascend2 een benchmarkonderzoek onder 50.000 marketeers, met name uit de b2b-hoek, aangevuld met kwalitatieve interviews met 275 marketingprofessionals.
We hebben de belangrijkste resultaten op een rij gezet:
10% van de ondervraagde bedrijven beoordeelt hun digitale marketingprogramma’s als superieur ten opzichte van de concurrent. 49 procent is terughoudender en denkt dat ze het iets beter doen dan de concurrent.
Leads
Het belangrijkste doel van een digitaal marketingprogramma volgens 58 procent: leadgeneratie. Gevolgd door conversie en het vergroten van de brand awareness.
Succes
81 procent van de ondervraagde bedrijven vindt hun marketingstrategie succesvol wat betreft het bereiken van belangrijke doelen, 12 procent beoordeelt het als ‘erg succesvol’.
Drempels
Welke factoren houden succes tegen? De respondenten noemen met name de afwezigheid van budget, tactische bekwaamheden en strategische doeltreffendheid. Gebrek aan marketingtechnologie wordt later pas genoemd, door 27 procent.
Effectiefst
E-mail en websites worden genoemd als effectiefste digitale marketingtactieken (respectievelijk 61 en 59 procent), gevolgd door zoekmachine-optimalisatie: 50 procent. E-mail en websites zijn volgens de respondenten ook het eenvoudigst om uit te voeren.
Lastig
Social media en SEO worden genoemd als digitale marketingtactieken die het moeilijkst zijn om uit te voeren. Beide zijn tijdrovende tactieken en geschikte mensen niet altijd in-house beschikbaar.
Outsourcing
62% van de ondervraagde bedrijven hebben een gedeelte van hun digitale marketingtactieken buiten de deur belegd, in ieder geval om de lastigste digitale marketingtaken uit te kunnen voeren.
Respondenten
Ascend2 ondervroeg een panel van 50.000 marketingprofessionals. 66 procent was werkzaam in b2b marketing, 16 procent in b2c. 18 procent deed zowel aan b2b als b2c. 55 procent was marketing executive, 31 procent eigenaar/partner/ceo. 14 procent had geen managementfunctie.