Mark for president
Met de aankomende verkiezingen denk je nu wellicht aan Mark Rutte, maar dit blijft toch een social media update he. We hebben het natuurlijk over Markie Zuckerberg, opperbaas bij Facebook. For president? Tja, die geruchten gaan wel sinds Mark het zogenaamde Facebook Manifesto gepubliceerd heeft, geheel in stijl, in een Facebook Notitie. Het manifest is Mark zijn visie op de toekomst van het sociale netwerk. Hij spreekt over het faciliteren van een ‘global community’, want dat is nodig in deze barre tijden (de geruchtenmachine zegt dat dit gewoon een politiek correcte manier is om te zeggen dat hij Trump niet geschikt vindt als president van de VS).
Dit is de eerste keer dat de topman van Facebook zo duidelijk zijn toekomstvisie op tafel legt. Zeker sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen ligt Facebook, en dus ook Mark, onder vuur wegens o.a. nepnieuws. Volgens sommigen is Facebook zelfs de reden dat Trumpie nu aan de macht is. Door zijn manifest te publiceren geeft hij een duidelijk signaal af dat ook hij wil werken aan een betere wereld. En dan gaat hij ook nog eens op een soort politieke tour door alle staten van de VS en heeft hij politieke adviseurs in de arm genomen. Een beetje vroeg voor een verkiezingscampagne als je het ons vraagt, maar you never know.
Check m’n album, deel 2
Waar we een paar weken geleden nog vertelden dat Instagram aan het testen was met albums (waar je meerdere foto’s tegelijk kunt uploaden), is de testfase nu blijkbaar met succes voltooid. De functie wordt de komende weken namelijk in verschillende landen uitgerold. Sterker nog, in Nederland is het al zo ver. Vanaf nu kun je dus kleine albums maken met maximaal 10 foto’s erin. Leuk om bijvoorbeeld foto’s van een event of vakantie te delen. Maar is dat wel zo leuk? Zitten we daar als Instagrammers écht op te wachten? Is het hele idee van de app niet dat je juist die ene topfoto plaatst en dat ook is wat je van anderen wilt bekijken?
Update je Status met een leuke story
Ben je lekker aan het Whatsappen met je vrienden en wil je dolgraag met al je contacten delen wat jij de hele dag aan het doen bent (zonder dat naar iedereen te hoeven typen)? Heb jij even geluk! Want bij het almachtige Facebook waren ze blijkbaar van mening dat ze nog niet klaar waren de gestolen Snapchat functie ‘Stories’. Na Instagram Stories is er nu namelijk ook ‘Whatsapp Status’. Hebben ze in ieder geval nog het fatsoen gehad om met een andere naam te komen.
Het fijne aan deze directe kopie is dat we je niet meer hoeven uit te leggen hoe de functie werkt. In je Whatsapp heb je linksonderaan de nieuwe ‘Status’ knop. Klik erop en doe précies hetzelfde als je altijd al deed bij Snapchat Stories en Instagram Stories. Easy as that.
Naast het feit dat deze Whatsapp update voor directe Snap concurrentie zorgt, geeft het de messenger app in de toekomst wellicht kansen om dan eindelijk die advertentie markt op te gaan en eens wat moneys te verdienen. En wat ga jij doen? Je stories blijven delen op Snapchat of Instagram, of stap je nu over naar Whatsapp Status. Alle drie gebruiken kan natuurlijk ook, sharing is caring.
Online Spektakel
Ben jij nog wel een trouwe Snapper en zou zo’n toffe Spectacles niet misstaan in jouw brillen collectie? Dan hebben we ook voor jou semi goed nieuws. Je kunt de filmende (10 - 30 seconden per keer) bril nu gewoon online bestellen. Voorheen kon je de Spectacles alleen uit speciale automaten halen die op random momenten ergens in de Verenigde Staten verschenen. Voor ons Dutchies bijna onmogelijk om aan te komen dus. Tot nu. Snap Inc. maakt het ons echter niet té makkelijk. De brillen worden enkel naar adressen binnen de VS verscheept. Gebruik dus je connecties in Amerika als middleman en binnen no time maak jij de blits met de enige echte SnapChat bril op je neus. Je stories waren nog nooit zo accuraat!
Dat het camera bedrijf de bril nu makkelijk te bestellen maakt is niet zo gek. Met de aankomende beursgang hebben ze nogal wat de bewijzen aan de potentiele aandelenhouders. Geld binnenhalen met de verkoop van Spectacles is weer een extra pluspuntje.
Ads van 30 seconden, ook YouTube is er klaar mee
Dit komt je vast bekend voor: je hebt ontzettende zin om een leuk filmpje te kijken op YouTube, maar voordat dat ontzettend leuke filmpje start, komt er eerst een ontzettend niet leuke reclame van 30 seconden in beeld. Overslaan? Dat kan niet. Irritatiefactor: hoog. Dit heeft Google ook gemerkt en daarom heeft het moederbedrijf van YouTube besloten om die ‘unskippable’ 30 seconden durende reclames zelf te gaan skippen. Het duurt nog wel even voordat dit goede nieuws de realiteit wordt. Pas in 2018 gaat definitief de stekker eruit.
Blijkbaar vinden ze dat 20 seconden aan ongewenste reclame wel acceptabel is, want die optie blijft gewoon bestaan (net zoals de 6 seconden). Het doel van dit alles? De user experience van YouTube verbeteren en daarmee weer de competitie aangaan met Facebook en Instagram. Was het maar alvast 2018.
Notificaties overal
Facebook is aan het testen geslagen om je nog duidelijker te laten weten dat je een reactie van een van je vrienden hebt. Deze ‘pop-up notificaties’ worden weergegeven in een soort chatvenster onderin beeld. Ideaal voor als je geen zin hebt om je newsfeed te verlaten, maar ook niet kunt wachten om te zien wat de reactie van je vriend is op die ene post (vaarwel notificatiestress).
Het is nog onduidelijk hoeveel mensen deze functie aan het testen zijn of hoe lang dit al bezig is. En wat we ons ook afvragen: hoeveel chat/notificatie vensters gaan wij als actieve Facebookers straks onderin ons scherm hebben?
Laat de bot het werk doen
Laten we nog maar even bij Facebook blijven want ze blijven komen met handige updates. Deze keer is het een integratie van TransferWise (een bedrijf wat faciliteert om geld naar het buitenland over te maken) en Facebook Messenger bots. Je kan dus nu heel makkelijk via Messenger geld overmaken naar je neefje/nichtje/vriendje in het buitenland. Voor Facebook weer een extraatje om mensen binnen hun platform te houden.
Dit was weer de #lekkersociaal van deze week. Vergeet niet je story, euh status te updaten in je Whatsapp!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!