Nep nieuws auf wiedersehen in Duitsland.
We schreven al eerder hoe nepnieuws op Facebook invloed kan hebben gehad op de Amerikaanse verkiezingen. Nu houden de Duitsers hun hart vast in het vooruitzicht op de komende verkiezingen. Met Brexit en Trump in het achterhoofd voerden onze oosterburen de druk flink op bij Facebook. Met succes want de tools die in de VS zijn getest tegen nepnieuws gaan op korte termijn uitgerold worden in Duitsland. Kan Angela weer lekker slapen.
En wij dan? Niet alleen in Duitsland staan de verkiezingen voor de deur, ook in ons eigen land mogen we binnenkort weer naar de stembus. En we weten allemaal hoe beïnvloedbaar we zijn. Een artikel van De Speld prikken we wel doorheen maar hoe zit dat met andere berichten in de Facebook tijdlijn? Tegen de Financial Times heeft Facebook gezegd dat binnenkort in meer landen nepnieuws wordt aangepakt. Mogen wij een nummertje trekken?
Zakcentje verdienen met Facebook Live
Facebook Live: top of flop? Zeg het maar, want Facebook lijkt het zelf ook niet meer te weten. Onlangs maakte The Wall Street Journal bekend dat Facebook heel wat knaken pompte in het populair maken van Facebook Live. Dit deden ze door lucratieve contracten te sluiten met celebrities en influencers die hun content via Facebook Live zouden verspreiden. Het gerucht gaat dat er een whopping 140 miljoen dollar is besteed om deze toffe peren aan het Facebook Liven te krijgen. Heeft het aangeslagen? Mwah, not so much. Facebook is zelf gestopt met het verstrekken van deze contracten. Dat zegt misschien genoeg.
Hoewel, je zou het ook anders kunnen interpreteren: Facebook Live gaat zo lekker dat deze high-profile gebruikers niet meer nodig zijn…
Recode merkte in ieder geval op dat Facebook uitgevers steeds meer pusht om video’s van hoge kwaliteit te uploaden. Video’s die kunnen tippen aan de kwaliteit van een Netflix. Bring it on, zouden wij zeggen!
Cash voor VR
Nog even over Facebook. Op de achtergrond zijn ze namelijk ook bezig om virtual reality een dikke kans te geven. En met ‘dik’ bedoelen we een kleine 3 miljard dollar die Zuckerberg en consorten neerlegden voor de koop van Oculus, een VR gespecialiseerd bedrijf. Naar verluidt is dit nog maar het begin van de investeringen in VR. Het is nog wel even wachten, want Zuckerberg voorspelt dat het nog wel 5 tot 10 jaar gaat duren voordat vr onze pc’s, tablets en smartphones gaat overnemen.
Bye bye Vine
Het is over en uit met Vine zoals we het kennen. Vine? Ja, remember die 6 seconden filmpjes die oneindig herhaald werden. Ware Vine kunstenaars stonden een paar jaar geleden op om dit soort kunstwerkjes te produceren. En geef toe, daar waren we best wel jaloers op. Die leuke filmpjes kon je weer re-vinen, delen, liken en je kon er op commenten (zoals met de meeste sociale platformen).
Met Snapchat stories en de introductie van video op Instagram daalde de populariteit van de app snel. Sinds het najaar van 2016 is Vine nu echt een goner en gister heeft eigenaar Twitter de stekker uit het delen, liken en commenten getrokken. De camerafuncties daarentegen werken nog. Want het leek de meneren en mevrouwen bij Twitter een top idee om ‘Vine Camera’ als opvolger te lanceren. Euh? Juist, de oude Vine camera met een deel van de bijbehorende functies, maar dan zonder het sociale netwerk eraan vast. Je kan je video loops nu rechtstreeks op Twitter plaatsen óf opslaan op je telefoon.
En nu? Is het afwachten of Twitter de Vine camera verder gaat ontwikkelen. Of is dit het slechts een tussenstation op de reist van Vine (Camera) naar de eeuwig loopende jachtvelden?
Hallo Twitter loopings
Voorafgaand aan het killen van Vine, kondigde Twitter al aan alle video’s (dus niet alleen uit de Vine Camera) die korter zijn dan 6,5 seconden te gaan loopen. Daarmee vullen ze eigenlijk de plek in van het sociale netwerk wat Vine ooit was. Met deze zet hoopt Twitter een hub te worden voor kleine video’s. Op zich zit er daar wel wat in, voor kort durend vermaak heb je waarschijnlijk geen zin om naar Youtube te gaan (de pre-roll duurt langer dan de video zelf). En op Facebook loopt je content altijd het risico niet door het topgeheime algoritme heen te komen.
Een zoveelste teken van de vechtlust van Twitter dat, ondanks een afnemend gebruikersaantal, nog steeds probeert om met nieuwe features en ontwikkelingen het platform in leven te houden. Langzaamaan groeit onze sympathie voor die kleine vogel. En jij? Ga jij je account weer afstoffen voor je 6,5 seconds of fun?
Ik heb m’n profielfoto veranderd
Oke, nog een Twitter nieuwtje, dan houden we echt op. We hadden het hierboven al even over nieuwe functies. Nou, we hebben er nog eentje. Of deze nou zo nuttig is, mag je zelf beoordelen. Tweeps kunnen vanaf nu delen met hun volgers dat ze… wait for it… een nieuwe profielfoto hebben! Mindblowing! Deze functie was altijd al onderdeel van Facebook en is daar de perfecte manier om weer even wat likes te vergaren omdat je er op die nieuwe foto zo verdomd goed uitziet. Twitter gaat nog een stapje verder, want niet alleen je eigen vrienden kunnen deze profiel update zien, ook de rest van de wereld mag je gaan liken. Het werkt namelijk zo: wanneer jij die té leuke nieuwe profielfoto upload, krijg je de optie om dit te delen met de hashtag #NewProfilePic. Klik maar eens op die hashtag...
De grote vraag is: waarom Twitter? Wat is hier de ultieme toegevoegde waarde van? Als jij het weet, bel ons even. Voorlopig is deze functie alleen nog uitgerold voor Android gebruikers. Mocht je een ander besturingssysteem hebben, dan kun je nog even oefenen op de perfecte selfie voor de perfecte #NewProfilePic.
Dit was dan weer de #lekkersociaal van deze week, wat ons betreft mag je 'm oneindig vaak opnieuw lezen.
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!