Jordi van den Bussche vermaakt als Kwebbelkop op YouTube vijftien miljoen abonnees met voornamelijk gamevideo’s. Ondertussen is hij zich steeds meer met cryptovaluta en NFT’s gaan bezighouden. Vorige week lanceerde de 26-jarige ondernemer zijn eigen website waarop iedereen NFT’s kan maken en verkopen: LaunchMyNFT.
‘Het was ongelooflijk spannend’, vertelt Van den Bussche via een WhatsApp-telefoonverbinding vanaf zijn vakantieadres op de Malediven. ‘Bij zoiets kun je je eigenlijk geen fouten permitteren. Ik zet mijn merk eraan vast.’
Nep-NFT's tegengaan
De lancering ging volgens hem ‘redelijk goed’: de gebruikersaantallen en gebruikersreacties waren boven verwachting, maar er kwamen ook enkele technische foutjes naar voren. ‘Nepcollecties bijvoorbeeld, kleine probleempjes die we niet zagen aankomen.’ Van den Bussche en zijn team werken op dit moment aan maatregelen om nep-NFT’s tegen te gaan. Bekende NFT-platformen weren nagemaakte NFT’s al langer om hun reputatie te verdedigen en claims van rechthebbende artiesten of merken te voorkomen. Nep-NFT’s zijn bijvoorbeeld gekantelde varianten van het origineel en zijn hiermee verwarrend en schadelijk voor de koper en het merk.
Perscommunicatie
Wat ook niet vlekkeloos ging bij de lancering van LaunchMyNFT, was de perscommunicatie. In een ronkend persbericht van vrijdag noemde LaunchMyNFT de namen van investeerders, inclusief bekende bedrijven als Binance Labs en Animoca Brands. Maandagochtend volgde een nieuw persbericht met een rectificatie: Binance Labs en Animoca Brands zijn géén investeerders. Hoe zijn die namen dan in het persbericht terechtgekomen? Van den Bussche spreekt van miscommunicatie. ‘De informatie is te vroeg gecommuniceerd, want we zijn nog met beide partijen in gesprek en aan het onderhandelen.’
NFT's voor iedereen beschikbaar maken
Een NFT is een Non-Fungible Token, eenvoudig gezegd het bewijs dat iemand eigenaar is van een digitaal kunstwerk. NFT’s braken vorig jaar door; de handel in digitale eigendomsbewijzen leverde tussen de 15 en 25 miljard dollar op. Desalniettemin blijft de NFT-wereld iets exclusiefs. In 2021 kwam 85 procent van de NFT-omzet van tien procent van de handelaren, zo bleek uit onderzoek van NFT-bureaus.
Van den Bussche wil daar verandering in brengen. LaunchMyNFT laat de gebruiker een set afbeeldingen uploaden en maakt daar geautomatiseerd hele collecties willekeurige NFT’s van. Die NFT’s zijn vervolgens eenvoudig te verkopen via LaunchMyNFT of een ander platform. Critici vinden dat de aanpak van Van den Bussche niet strookt met het idee achter de NFT, namelijk er één tegelijk maken om de exclusiviteit te waarborgen. Van den Bussche: ‘Iedereen mag kritiek hebben. Ik sta er heel anders in, denk juist dat het maken van NFT’s heel toegankelijk gemaakt moet worden zodat het voor iedereen beschikbaar komt. Eén unieke NFT maken moet kunnen, maar NFT’s hoeven niet schaars te zijn. Er duizend maken moet ook kunnen, en onze software maakt dat mogelijk.’
Promotie op YouTube
Vorige week kondigde Van den Bussche zijn NFT-platform aan via een video op YouTube. De YouTuber sprak lovende woorden over de lancering maar kreeg naast enthousiaste reacties ook kritiek van een deel van zijn kijkers. Zij lieten weten het jammer te vinden dat Van den Bussche zich richting de NFT-wereld begaf en waren bang voor crypto-reclames in zijn YouTube-video’s.
Adverteren rondom crypto is een gevoelig onderwerp in Nederland. Financieel toezichthouder AFM constateerde in december dat een deel van de zogeheten ‘finfluencers’ adverteert in strijd met de regels. Bijvoorbeeld door niet (duidelijk) te vertellen dat zij een belang hebben bij het promoten van een platform. De AFM noemde geen namen van influencers die de regels breken.
‘Ik probeer heel transparant te zijn, bijvoorbeeld door het duidelijk te zeggen als ik ergens aandeelhouder van ben’, reageert Van den Bussche op de vraag hoe hij aan de regels wil voldoen. ‘Ik sta niet achter het promoten van cryptomunten. Ik promoot mijn project omdat ik hoop een mooi probleem te kunnen oplossen. Want als je een NFT wil maken, is ons platform ideaal voor jou. Verder wil ik mijn naam niet koppelen aan andere projecten.’
Na het interview blijkt dat de YouTube-video waarin Van den Bussche zijn platform aankondigde, op privé gezet is en daarom niet meer te bekijken is. Adformatie heeft het management van Van den Bussche gevraagd naar de reden en kreeg te horen dat de YouTuber de video ‘outdated’ vond omdat het over de aanstaande lancering ging en die nu achter de rug is.
YouTube gaat door
YouTube-kijkers hoeven overigens niet bang te zijn dat de lancering van LaunchMyNFT het einde betekent van de Kwebbelkop-gamevideo’s, bezweert Van den Bussche. ‘Ik ben vooral mijn tijd aan het delegeren binnen al mijn bedrijven. Het mooie aan LaunchMyNFT is dat het vooral veel developers zijn die het dragen. YouTube blijft voor mij altijd nummer één.’