John de Mol kwam vorige maand met het voornemen tot een bod op heel TMG. En dat bod was 5,90 euro per aandeel en is daarmee 65 cent meer dan dat van Mediahuis. Omgerekend 30 miljoen euro boven de Belgen en VP Exploitatie (de Van Puijenbroek-familie).
Wie denkt dat De Mol het wat rustiger aan wilde doen, omdat hij twee jaar geleden Talpa Media aan het Britse ITV verkocht, zit ernaast. Want Talpa Media is ‘slechts’ een onderdeel van zijn eigen Talpa Holding.
En met die holding heeft De Mol nog altijd grootse plannen. Hij heeft de belangrijkste radiostations dus al in handen, zit diep in tv (SBS Broadcasting), zet stappen met online video samen met TMG en wil media, content, data en sales aan elkaar verbinden.
Nederlands mediabedrijf bouwen
Vandaag zegt hij in zijn 'eigen' Telegraaf dat hij 'een Nederlands mediabedrijf wil bouwen' dat het hoofd moet bieden aan de grote internationale spelers als Google en Facebook die nu online al het reclamegeld naar zich toetrekken.
Een paar uitspraken: ‘De oude media, waaronder kranten en tv, moeten een enorme omslag gaan maken om het te gaan redden tegenover nieuwe media die een grote voorsprong hebben.’
En ook: ‘De Telegraaf is een journalistiek bedrijf dat prima inhoud levert. Maar de vorm, de snelheid en de kwaliteit moeten worden veranderd om toekomstbestendig te zijn in het huidige medialandschap.’
Hij wil dus een crossmediale onderneming creëren en wie weet gaat hij nog wel een beetje ‘cherry picken’ als hij TMG eenmaal in handen heeft.
Gijzelen
De Mol en concurrent Mediahuis/VP Exploitatie moeten voor 8 maart met een uitgewerkt voorstel komen.
De keuze voor de belanghebbenden binnen TMG is niet zo moeilijk: 280 miljoen versus 250 miljoen. Het is alleen niet te hopen dat De Mol enerzijds en de Van Puijenbroek familie anderzijds elkaar als grootaandeelhouders gaan ‘gijzelen’. Ze hebben elkaar ook nodig. Allebei willen ze TMG van de beurs halen. Daarvoor is 95 procent van de aandelen nodig.
De vraag is wie het meest gehecht is aan zijn belang in TMG. Vertraging zou ongezond zijn voor het toch al stroef draaiende Telegraaf-concern.
Strategie
De uitspraken van De Mol in De Telegraaf van vandaag geven hoop. Hij wil de komende tijd gaan praten met TMG-top en personeel én grootaandeelhouder VP Exploitatie of men op één lijn zit met de strategie. 'Ik heb geen zin om een bedrijf te kopen om vervolgens met 200 journalisten te gaan rollebollen.'
Foto: ANP