Dit deelconcept presenteert zich als een ‘Dropbox’ voor spullen, waar je binnen je ‘eigen veilige context spullen deelt of ruilt. Jipio werkt toe naar een gedeelde economie in het verlengde van de bekende deeleconomie, hoe zit dat precies?
‘Het vertrouwen zit ‘m in je eigen groep Facebook-vrienden, en als je wilt vrienden van vrienden’, zegt oprichter Johan Trip. ‘In het verlengde van de deeleconomie openen wij de markt naar de gedeelde economie waar mensen spullen gezamelijk bezitten.’
Inboedel onderbrengen
Het idee ontstond drie jaar geleden toen Johan en medeoprichter Ruben zich voorbereidden op een verhuizing naar het buitenland. Ze ontdekten hoe moeilijk het is om je inboedel onder te brengen. En om in een nieuw land zonder sociale contacten spullen te lenen. Johan: ‘Toen dachten we, dat moet beter kunnen. Steeds meer mensen wisselen diensten en voorwerpen onderling uit, en wij gaan een platform bouwen om dat te registreren.’
Grootste spelotheek ter wereld
Zo ontstond Jipio, om de consument naar hartenlust producten te laten lenen en ruilen. Dit deelplatform blijft gratis, maar in de toekomst moeten er betaalde modellen uit voortkomen. Johan: ‘Bijvoorbeeld een spelotheek. Stel je de grootste spelotheek ter wereld voor waar je voor een vast bedrag per maand onbeperkt speelgoed kunt lenen. En vind je het te leuk om terug te geven, dan kun je het voor een leuke prijs overnemen.’
Opbloeiende economie
Jipio is uitvoerig getest de afgelopen anderhalf jaar, en wel in de besloten kring van een kerkgemeenschap, een vriendengroep en een wijk. ‘We zagen dat de context bepaalt of een deeleconomie opbloeit. Om je waardevolle spullen met iemand te delen, moet je diegene vertrouwen en op z’n minst een beetje kennen.’ Daarom werkt Jipio nu voor iedereen met een Facebook-account. Je kunt kiezen of je wilt delen met vrienden, of ook met vrienden van vrienden. De focus ligt nu in eerste instantie op de Nederlandse markt.
Facebook als barrière
Een uitdaging blijft de sociaaleconomische verschillen te overbruggen. Daar werkt Facebook als een belemmering. Trip: ‘Als mensen met hun eigen vrienden gaan delen, blijven de mooiste spulletjes altijd binnen een bepaalde omgeving, en komen ze niet bij de mensen die er misschien wel meer verlegen om zitten.’ Dit is een probleem wat bij veel deelinnovaties naar voren komt en waar Jipio hard aan werkt. Trip: ‘Dit is een uitdaging waar we als deeleconomie bedrijven wat we mee moeten’.
Behulpzaamheid voorop
Echte concurrentie komt uit een onverwachte hoek. Trip: ‘Het interessante is: je hebt twee kanten aan de deeleconomie, je hebt de mensen die iets willen verdienen, deze groep zal naar Marktplaats of Airbnb blijven gaan. En er is een groep die zegt, ik wil mijn spullen delen om anderen te helpen. Concurrentie in een sector waar het om behulpzaamheid gaat, noem ik niet echt concurrentie, dat juich ik alleen maar toe.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!