Premium

Ivo Roefs (DDA): 'De versnelde digitalisering is onomkeerbaar'

De digitale bureaus verwachten voor dit jaar niet in de rode cijfers te belanden. 'De branche blijft groeien.'

Ivo Roefs

Volgens branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) verwachten de leden ondanks de huidige effecten van de coronacrisis volgend jaar een kleine groei. Volgens voorzitter Ivo Roefs komen er momenteel weer 'veel opdrachten' binnen nadat het de eerste twee, drie maanden sappelen was. 'Die maanden zijn we gewoon kwijt.'

De groei voor dit jaar wordt op 1,6 procent geschat. In 2019 groeide de omzet van de digitale industrie in Nederland met 14 procent. Volgens Roefs is de digitalisering tijdens corona belangrijker dan ooit gebleken. 'Natuurlijk waren er veel opdrachten die uitgesteld werden. Die pijn voelen wij ook. Maar na een tijdje kwamen de opdrachten weer terug. Neemt niet weg dat je die twee, drie maanden omzet van het begin van de crisis gewoon kwijt bent.' 

Onomkeerbaar

Veel bureaus hebben inmiddels weer werk genoeg, zegt hij. 'Als ik de leden spreek, heeft men het over het algemeen druk. Er komen veel opdrachten binnen. En moest er eerder afscheid worden genomen van mensen, inmiddels komt er weer behoefte aan personeel.'

En dat stemt positief. 'Ondanks de effecten op de economie blijft onze branche groeien, al is het maar een beetje. Dat onderschrijft hoe belangrijk digitalisering is. En dit is ook geen tijdelijke fase: mensen zijn steeds meer online aan het winkelen, in restaurants kun je de menukaart scannen met een QR-code; steeds meer processen worden gedigitaliseerd. Die bewegingen zijn onomkeerbaar, al heeft corona alles in een versnelling gebracht.'

Een probleem waar de digitale industrie ook mee te kampen heeft, is de 'war for talent'. Het vinden en behouden van talent is en blijft de grootste uitdaging waar de leden van DDA mee te maken hebben. De instroom is nog steeds kleiner dan de openstaande posities en groei die de branche doormaakt. 'Het afgelopen jaar had de groei hoger kunnen zijn als er makkelijker toegang was tot talent. En op korte termijn blijf je dit issue houden, mensen moeten nu eenmaal worden opgeleid voor onze industrie. Bovendien vissen alle partijen in dezelfde vijver, ook corporates. Die war for talent blijft dus nog wel even bestaan.'

Hoe Roefs de komende weken voor zich ziet nu er gisteren weer nieuwe maatregelen zijn aangekondigd, durft hij niet te zeggen. 'Daarvoor is het nog te vroeg. Maar ik heb goede hoop. Iedereen heeft het zwaar, we hebben nu eenmaal te maken met een recessie die door corona veroorzaakt wordt. Toch proberen we er positief naar te kijken en dat zullen we blijven doen, want dit biedt ook weer mogelijkheden. Never waste a good crisis, is het toch?'

Lees ookIvo Roefs: ‘Talentontwikkeling staat bovenaan de agenda van de DDA’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie