Maar de beste Nederlandse architecten hebben hun lesje al lang geleerd en zien de wereld nu als hun werk terrein. Dat geldt ook voor onze designers, dj’s en andere ondernemende creatieve geesten.
Wat doet al dat fantastische reclame talent dan nog hier? Niet zoveel als ik vandaag de dag naar een reclameblok kijk. En qua groei en ambitie mag er voorlopig in Nederland ook niet al teveel verwacht worden. De Financial Times spreekt vorige week zelfs over “The Dutch disease”. Zelfs Griekenland en Portugal zullen volgend jaar harder groeien dan Nederland . Kortom als er gegroeid moet worden dan zal dat over de grens moeten gebeuren. Daar ligt ook een meer inspirerende en ambitieuzere omgeving te wachten dan in calvinistische lage landen, waar de kortzichtige en bekrompen geest van Willem Elschot weer waait alsof die nooit is weg geweest.
Ik ben het dus met Lode Schaeffer eens. Het Nederlands reclame talent moet op houden te vechten om een steeds kleinere kluif. Wij moeten ons verenigen en samen de boer op. Want wij hebben Europa en de wereld een hoop te bieden. Nederland hoort creatief en qua productie tot de wereldtop, heeft een open cultuur, zodat er veel beter wordt samengewerkt tussen verschillende disciplines dan men dat in het buitenland gewend is. Wij spreken onze talen en bewegen ons, weliswaar soms een beetje brutaal, makkelijk tussen verschillende culturen, En zijn tot slot een stuk goedkoper en sneller dan de bureaus in de landen om ons heen.
Dus laten wij de rijen gaan sluiten en onze schouders er onder zetten. Om te beginnen met elk jaar samen een geweldige internationale campagne te maken voor “Nederland reclamehoofdstad van Europa”. Als een demonstratie van onze collectieve creatieve kracht. Dat lukt ons ook altijd met de SIRE campagnes. Dus waarom niet als onze eigen toekomst op het spel staat. #039;t%20much%20without%20the%20Dutch">Wie doet er mee?
Beeld: Mediabank imagesofholland.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!