Rijn Vogelaar, bekend van zijn internationale bestseller De Superpromoter, gaat als keynote speaker van het Grote Marketing Congres 2013 in op zijn nieuwe Enthousiame Trilogie: Flame, Flow, Flood. ‘Geef de mensen die al goed presteren een podium.’
Het probleem is dat organisaties zich normaal gesproken niet op enthousiasme richten, zegt Rijn Vogelaar. Ze hebben een negatieve manier van aansturen en hebben het voornamelijk over problemen en risico’s. 'Enthousiasme is een blinde vlek. Ze richten zich op wat de concurrent beter doet. Op zaken die mis gaan intern. Ze focussen zich op de punten waar het enthousiasme niet is te vinden.’
In Superpromotor laat u zien wat er gebeurt als bedrijven op enthousiasme sturen. Wat voegt de Enthousiame Trilogie toe?
‘Superpromotor ging vooral in op de marketingkant van een keuze voor enthousiasme. Dit eerste boek van mijn trilogie gaat weer meer in op de gehele bedrijfsstrategie en de interne component. Hoe richt je een organisatie in die zich richt op enthousiaste klanten? Hoe stuur je dat intern aan en spreek je talent van mensen aan? Hoe maak je ruimte vrij om een soort van golf van enthousiasme door je organisatie te laten gaan?’
Goede vraag. hoe zorg je voor zo’n enthousiasmegolf?
‘Bedrijven zouden zich volgens mij meer moeten gedragen als artiesten. Enthousiasme is aanstekelijk, en de verspreiding ervan kun je vergelijken met wat er gebeurt met een optreden van een popband als Snowpatrol. De muzikanten delen met elkaar een passie, hebben een flame. Die verspreidt zich, de muzikanten komen in een flow die aanzwelt tot een flood van enthousiasme in de zaal. Deze stroom gaat van het podium, via de meest enthousiaste fans die vooraan staan, de zaal in.’
En, als je dat vertaalt naar een organisatie?
‘Dan zijn het de medewerkers zelf die de muziek maken. Geef de mensen die goed presteren een podium en de ruimte om de Flame aan te wakkeren.'
Is het model bruikbaar voor een organisatie die moet veranderen? Dan is ‘waar je goed in bent’ niet altijd waar je naar zoekt?
‘Soms heeft een organisatie een nieuwe flame nodig. Zoals Nokia van houtverwerking naar telecom, of IBM van hardware naar advies. Dat is strategisch een moeilijke afweging: schakel je te snel, dan haken veel mensen die enthousiast over je zijn af. Ga je te langzaam, dan word je links en rechts ingehaald door je concurrenten. Het sturen op de mensen die enthousiast meegaan is dan ook de beste weg. Je gaat op zoek naar nieuwe Fakkeldragers en probeert zoveel mogelijk superpromoters van het "oude bedrijf" mee te nemen.’
Meer informatie over De Enthousiasme Trilogie op www.adfogroep.nl/trilogie
Rijn Vogelaar
Rijn Vogelaar was tot mei van dit jaar chief enthusiasm officer van Blauw Research. Na het internationale succes van zijn boek De Superpromoter legde Vogelaar dit jaar zich volledig toe op het uitdragen en implementeren van het Superpromoter-gedachtegoed en het schrijven van De Enthousiasme Trilogie. Vogelaar is intussen een veelgevraagd internationaal spreker en werkt samen met een netwerk van bedrijven aan de implementatie van het gedachtegoed.
Het Grote Marketing Congres 2013 draait volledig om de kansen en uitdagingen voor 2014. Aan de hand van de enquêteresultaten van de Grote Marketing Enquête krijgen bezoekers handvatten om mee te gaan met veranderingen en aansluiting te vinden bij de nieuwe realiteit. Een dag boordevol workshops, cases, inspirerende collega's en boeiende sprekers met verfrissende visies. Het Grote Marketing Congres heeft 8 oktober plaats in de Amsterdam ArenA. Meer informatie: http://www.hetgrotemarketingcongres.nl/ .
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!