Mobile Convention Amsterdam (MCA) vond vorige week voor de vijfde keer plaats, wederom in de Beurs van Berlage. Het congres biedt brede inzichten in de toekomst van mobiele platforms, met een veelheid cases op het gebied van zakelijke mobiele toepassingen. Evenals vorig jaar was het programma opgedeeld in vier streams: (1) mobile marketing, (2) mobile commerce, (3) mobile enterprise en (4) mobile payments.
Hieronder een korte impressie van .
10 Mobile Marketing Campaigns (Mark Fidelman)
De keynote was voor Mark Fidelman en die leek eerst een stap terug te zetten in de tijd. Zijn presentatie begon met een groot aantal statistieken over de snelle adoptie van mobiel. Tamelijk overbodig, naar mjin idee: de groei van mobile is een no-brainer.
Na een kort uitstapje naar Facebook, welke twee adviezen opleverde ('Zet in op de carrousel-ads; je conversie stijgt met 30% . En let op de ‘koop knop’ die steeds meer wordt geïntegreerd in de social channels. '), ging Fidelman over naar het eigenlijke onderwerp. En wel door het delen van zijn zijn top-10 mobile marketing campagnes met het publiek.
Een keurig overzicht van deze cases (van onder andere Calvin Clein, Domino's en Unilever) is vrijdag al gepubliceerd op deze site. Op deze plaats beperkt ik me tot het delen van een paar algemene learnings die naar mijn mening zijn te trekken uit een analyse van Fidelman's favoriete campagnes.
- Focus op leadgeneratie middels collectie van o.a. mailadres en telefoonnummer.
- Van alle cases zijn 50% retailers en 20% food-gerelateerd.
- Bij 50% van de campagnes werd gebruik gemaakt van SMS.
- 100% Storytelling.
The Internet of Useless Things (Mark Brill)
Als tegengeluid op alle euforie over het Internet of Things (IoT) , was er de relativerende keynote van mobile marketingstrateeg en innovatiegoeroe Mark Brill. Het voornaamste gevaar van veel wearables, is dat de interesse in het gebruik van de toepassingen snel vervliegt. Schokkende statistieken van Brill, die wist te meleden dat 50% van de verkochte fitness trackers inmiddels al niet meer wordt gebruikt.
Ondanks de veelheid aan onderzoeken die wijzen op een te verwachten sterke groei van wearables, kunnen we het toekomstig gebruik simpelweg niet inschatten, verkondigde Brill, die uiteraard niet naliet om de Gartner Hypecycle erbij te halen. De leukste quote uit zijn betoog: 'We hebben veel oplossingen, alleen het probleem moeten we er nog bij zoeken.'
Mobile Commerce Start-up Program
In het Start-Up programma was er ruimte voor vijf start-ups om zichzelf te etaleren. Dit jaar waren dat:
- Fastr: optimalisatie checkout voor webshops;
- FlatTire: altijd een fietsmaker in de buurt;
- Daalder: mobiele betaaloplossing;
- Swipe & Shop: Tinder voor Fashion;
- 2Days: een overzicht wat je vandaag en morgen kan doen in Amsterdam.
Swipe & Shop werd door het publiek uitgeroepen als winnaar - naar mijn mening terecht. Het inzicht dat ik dankzij de makers van deze app heb gekregen in het browsegedrag van vrouwen (18-30 jaar) in fashionshops was een kleine openbaring. De app wordt hoofdzakelijk gebruikt in de ochtend , tijdens de lunch en als de partner tv (lees: voetbal) kijkt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!