Gartner volgt al 20 jaar nieuwe (digitale) technologieën vanaf de eerste innovatie tot aan de piek van de hype, helemaal tot aan het moment dat ze mainstream zijn en volop in productie genomen.
Veranderingen in 2014
De recentste versie van de Hype Cycle kent enkele aanpassingen. Zo heeft Gartner de Internet of Things bovenaan de hype cycle geplaatst.
Het ‘Internet of Things’, waarbij alledaagse voorwerpen verbonden zijn met het netwerk en onderling gegevens kunnen uitwisselen, heeft het punt bereikt dat de verwachtingen rondom deze technologie meer dan hooggespannen zijn. Volgens Gartner spelen er echter wel zaken die een snelle adoptie kunnen vertragen. Met name het gebrek aan standaardisatie (wat betreft data en wireless internetprotocollen) speelt parten. Gartner verwacht dat het nog wel 3 tot 5 jaar kan duren voordat hier oplossingen voor zijn bedacht. Daarentegen dragen de steeds lager wordende kosten van technologie en de vele innovaties en nieuwe businesscases wel bij tot een snelle adoptie.
Big Data voorbij de piek
De hype rond big data koelt volgens Gartner af en komt in de fase terecht waarin nieuwe technologieën gaan bijdragen aan bestaande oplossingen, zodat bijvoorbeeld hybride producten en diensten ontstaan. Maar Gartner waarschuwt dat Big Data heel snel naar beneden kan zakken in de Hype Cycle: tools die nu worden ingekocht, hebben hun nut immers nog niet voldoende bewezen en zjin nog niet geoptimaliseerd. Gartner verwacht dat veel big data-oplossingen de komende 3 jaar dan ook worden aangepast of vervangen.
3D printing en wearables
Forecasting op basis van big data is op dit moment al mogelijk. Technologieën die er voor zullen zorgen dat bedrijven compleet digitale businesses worden, zijn Internet of Things, slimme robots, 3D printing en wearables. Combinaties van deze technologieën zullen ondernemingen en industrieën de komende jaren geheel transformeren, aldus Gartner.
Veel van deze technologieën staan echter nog aan het begin: virtuele persoonlijke assistenten, het domotica-huis (connected home) en slimme robots. Volgens Gartner duurt het nog 5 tot 10 jaar voordat ze het ‘mainstreamschap’ bereiken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!