Om mensen van hun bank af te krijgen en ervoor te zorgen dat ze de weg naar een fysieke winkel afleggen - en niet vanuit horizontale positie hun winkelmandjes vullen - moeten retailers meer steeds meer bieden. Kwam Hünkemoller in 2017 al op de proppen met de zogenaamde selfiespiegel en bijbehorende muziek naar keuze, modereus H&M doet er nog een schepje bovenop.
Met selfiespots, een gamecorner, 'Instagrammable hoekjes', een lounge area, een photobooth en optredens van singer-songwriters, wordt er alles aan gedaan om van de nieuwe Flagshipwinkel, die volgende week haar deuren opent op de Dam, een succes te maken.
H&M is dood, lang leve de H&M
Drie jaar geleden werd duidelijk dat het 'historisch slecht' gaat met de Zweedse modegigant. De laatste cijfers laten zien dat de online investeringen de vruchten afwerpen. De verkopen via de webshops stegen met dertig procent. Om nog meer in de online activiteiten te kunnen investeren, hebben de Zweden filialen gesloten. Er moet dus fors geïnvesteerd worden om de fysieke winkels die er nog zijn, aantrekkelijker te maken.
Geen wonder dat het nieuwe filiaal op de Dam volgestopt wordt met entertainment. 'Alles is erop gericht om geïnspireerd te worden en om mooie momenten te kunnen beleven. Op iedere verdieping is wel iets unieks, interactiefs of fotogenieks te vinden. Ik hoop dat alle bezoekers en hier veel mooie momenten met elkaar zullen hebben', jubelt Susan Krau, Country Manager van H&M Nederland.
Bever de beste
H&M is lang niet de enige retailer die winkelen aantrekkelijker maakt. In 2018 werd Bever door Google uitgeroepen tot de beste omnichannel-retailer van Europa. Barcode-scanners met schermen die helpen bestellen en informatie geven over een product, het wordt de klant steeds makkelijker gemaakt. In de flagshipstore in Rotterdam kunnen bezoekers wandelschoenen, tenten en andere Bever-spullen ter plekke testen.
Het Spaanse modebedrijf Zara introduceerde al augmented reality. Consumenten kunnen door middel van een speciale app beelden in de winkel tot leven zien komen. Wanneer de telefoon gericht wordt op een signaal in de geselecteerde winkels en online afhaalpunten, ziet de gebruiker de modellen bewegen op het scherm van hun smartphone.
'Veel winkels zijn pakhuizen met een kassa'
'De mens is een sociaal wezen en heeft er behoefte aan om ideeën en gevoelens te delen en wil niet de hele dag eenzaam aan de computer zitten, maar gaat er ook graag op uit om vermaakt te worden' , stelt Olaf Zwijnenburg, Sectorspecialist Retail & Wholesale. Volgens Zwijnenburg moet winkelen simpelweg gewoon weer 'heel leuk' worden. 'Dat kun je als retailer bereiken met een focus op expertise van het personeel en beleving van de winkel.'
Zwijnenburg: 'Bij heel veel winkels moet er op dit gebied nog echt wat gebeuren. Vaak wordt personeel als ‘costs walking on legs’ gezien in plaats van als bron van klantwaarde en ambassadeurschap. Ook beleving is vaak ver te zoeken: veel winkels zijn niet meer dan pakhuizen met een kassa in plaats van inspirerende plaatsen om fijn te vertoeven. De klant straft dit genadeloos af door het stemmen met de voeten (naar een andere winkel of naar huis achter de computer) en via sociale media. Het doel van iedere retailer moet blijven om ‘net als vroeger' een echte relatie met de klant op te bouwen.'