1. Innovatie walhalla Consumer Electronics Show (CES) bomvol AR - Deel 1 AR glasses
De jaarlijkse Consumer Electronics Show (CES) geeft met ruim 350 aanwezige bedrijven een goed beeld van de innovaties van de komende jaren. Dit jaar was er enorm veel AR & VR te zien. Uiteraard waren er verschillende AR-glasses en Head Mounted Displays aanwezig. Vuzix kondigde de M4000, een ‘high-end enterprise solution’ aan en Smart Swim om AR toe te voegen aan zwembrillen.
Nreal onthulde Nebula, een eigen operating system gebaseerd op Android voor hun Nreal Light bril die dit jaar uitkomt. Op deze manier kan je makkelijk Android apps draaien in AR en faciliteren ze eye-tracking en kan je controllers aansluiten. Dat de Nreal connect is met je smartphone geeft ook goed aan dat smartphone AR de komende jaren nog enorm belangrijk blijft en dat stand alone glasses voor de massa er voorlopig nog niet zijn. En Chinese concurrentie ligt op de loer. De RealX presenteerde zichzelf op de CES en is ook een AR-smartglass die er fashionable uit ziet. Daarnaast heeft de bril een scherm van 1080P en een field of view van 50 graden.
Samsung presenteerde GEMS,een virtuele fitnesscoach en een soort exoskelet waarmee ouderen of mensen met lichamelijke beperkingen beter kunnen bewegen. Maar de grootste verrassing kwam toen de presentatrice plots AR-glasses tevoorschijn toverde. Hiermee kon ze de virtuele fitnesscoach oproepen die tips gaf omtrent bepaalde oefeningen.
2. CES bomvol AR - Deel 2 Automotive en AR en 3D-scanning
Op CES waren er veel automerken zoals Audi en BMW die Heads Up Displays (HUD) presenteerden voor hun autoruiten. Dus AR op de autoruit om informatie over de auto, het verkeer en de omgeving te projecteren. Ultraleap heeft ook een toffe toepassing met hun hand-interactie ontwikkelt waarbij je virtueel kan shoppen in een zelfrijdende auto. Lees ook dit complete overzicht op Venturebeat.
Een andere grote trend op CES waren de devices en software om mensen in 3D te krijgen. Bijvoorbeeld Tetavi met hun volumetric capture oplossing om van mensen 3D-video te maken, de handheld 3D-scanner van Artec voor 25K en Bellus3D dat gezichten inscande die te zien waren op de 3D-content monitor Looking Glass. Deze demo van Looking Glass is ook te gek waarbij een zaklamp interactief gemaakt is en je het licht op het 3D-model ziet meebewegen.
3. MasterCard lanceert een AR-app waar klanten via portals benefits en rewards kunnen ontdekken
MasterCard was ook aanwezig op de CES en lanceerde daar een mobiele AR-app waarmee haar klanten op een interactieve en speelse manier de rewards waarvoor ze kunnen sparen, andere voordelen en services kunnen verkennen. Elke categorie heeft zijn eigen AR-portal, zo heeft bijvoorbeeld ‘Peace of Minder een portal waarmee je in een Spa belandt en bij ‘Everyday Value’ belandt je in een luxe villa. In de villa kan je dan op objecten klikken zoals golfclubs en dan leer je meer over de rewards die daar bij past. Leuke en slimme feature om met interactieve content je klanten te informeren en activeren.
foto: CNBC
4. Web-AR wordt alleen maar groter door open-source framework A-Frame
We zien meer en meer WebAR toepassingen via platformen als Zappar en 8th Wall. En met de nieuwe update van A-Frame is het nu ook mogelijk om via een open-source framework AR-content (WebXR) via de browser te laten zien. Wel in de Chrome Browser en via Android devices, maar het is een start. Bekijk hier de demo van een dino. Naast AR is dit ook groot voor VR want de browser van de Oculus VR-bril ondersteunt het ook. Ik verwacht sowieso dat 2020 echt het jaar gaat worden van WebAR. Laagdrempelige 3D-content in AR als aanvulling op je blogs wordt een ding.
5. Een volledig set in AR om de film 1917 te promoten
De film 1917 over de Eerste Wereldoorlog won onlangs een Golden Globe voor beste film en gebruikt AR als promotie-middel. Ze hebben met een drone op de set een 3D-model gemaakt van een grote loopgraaf en deze is in AR via de website te bekijken. Zowel op iOS als Android. Helaas is zit er verder niet veel content in (op de website en in VR wel) maar heb je wel de mogelijkheid om eens op je gemakje zo’n loopgraaf te bekijken.
Dit is al de zoveelste film die WebAR gebruikt als promotiemiddel. Ik ben benieuwd hoe dat zich verder ontwikkeld.
foto: Next Reality
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!