Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de inkomsten uit advertenties in de eerste helft van dit jaar harder dan verwacht zien krimpen. Dat meldde het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf en Sky Radio vrijdag.
De omzet van TMG daalde het afgelopen halfjaar met 5 procent tot 253,5 miljoen euro. Advertenties brachten daarbij 12 procent minder op dan een jaar eerder, terwijl ook de inkomsten uit de krantenverkoop verder afnamen. Met een flinke reorganisatie wist het mediabedrijf de kosten met 5 procent te verlagen. Dit kon echter niet voorkomen dat het bedrijfsresultaat (ebitda) met ruim een vijfde inzakte tot 21 miljoen euro.
Het bedrijf boekte in de eerste 6 maanden van 2014 een nettoverlies van circa 300.000 euro. Een jaar eerder werd nog een winst van ruim 14 miljoen euro gerealiseerd. Het verlies kwam onder meer door de verkoop van Zoomin.TV en Ticketsplus, waarop een negatief resultaat van 4,6 miljoen euro werd geboekt.
Bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek gaf in een toelichting aan dat TMG 'nog scherper' gaat kijken naar de manier waarop zijn klanten tegenwoordig zoeken naar nieuws en informatie. Met verkoop- en promotieacties zal worden geprobeerd de oplage van de betaalde kranten op te krikken.
Overname NRC Media
Het FD meldt vanmorgen dat TMG 90 miljoen over heeft voor NRC Media. Ingewijden zeggen tegen die krant dat Egeria - de eigenaar van NRC Media - een bod van TMG van 90 miljoen heeft afgewezen. TMG zou nu een hoger bod overwegen. De mogelijke verkoop van puzzeltak Keesing zou de overname moeten financieren.
Later meer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!