Augmented reality kan meer zijn dan alleen leuke digitale vlindertjes op de achtergrond of een gekke face-mask die van een selfie een geinige tronie maakt. Een AR-filter kan ook een serieuze advertentie zijn waarmee een product virtueel in de eigen woning geprojecteerd kan worden. Facebook heeft er een mooie toolkit (Spark AR) voor ontwikkeld, waarmee gespecialiseerde bureaus geavanceerde AR-advertenties/-producten kunnen creëren.
Als eerste aanzet voor dit nieuwe, professionele AR-adverteren heeft Capitola een AR-versie van Ikea’s Pax-kledingkastsysteem ontwikkeld. Het kastsysteem in RL kan naar stijlvoorkeur en ruimte op maat kan worden gebouwd. De advertentie/AR-filter is nu hier te zien op Instagram (mobile only). Verschillende typen Pax-kasten, zoals fashion-minded, bohemien of sportief, kunnen via de smartphone in elke slaapkamer geprojecteerd worden.
‘Het is een eerste stap, vooralsnog alleen ter inspiratie’, legt Robert Bonestroo, Owned Media Specialist bij Ikea, uit. ‘Maar het is wel ten aanzien van de alomtegenwoordige gezichtsfilter een antwoord op de whatsnext-vraag.’
Aangezien Instagram met Checkout aanstuurt op het zoveel mogelijk in-app aankopen en zelf een webshoprol aanneemt, gaan dit soort AR-ads de toekomst worden. Volgens Bonestroo is het wachten totdat Facebooks AR-tool de 3D-afmetingenfunctionaliteit beschikbaar stelt: ‘Als we straks met de AR-tool afmetingen in het AR-perspectief worden betrokken kunnen mensen echt kijken of een kast ook past. Dan is er nog heel veel meer mogelijk.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!