[gastblog, door Kirby Beckman] Mijn missie voor de Cannes Lions 2016; het VR verschijnsel ontrafelen. Is het slechts een hype of gaat VR de wereld veranderen? Zal VR massaal omarmd worden, waarmee een VR tool noodzaak wordt zoals de smartphone dat nu is? Als de opkomst van VR net zulke grote vormen aanneemt, dan is de stap naar geïntegreerde advertisingmogelijkheden snel gemaakt en wil ik vooraan staan in het gebruik van dit medium in creatieve concepten voor onze adverteerders.
Met een open, nieuwsgierige maar ook een tikkeltje sceptische blik betreed ik in Cannes de wereld van VR om mij te laten overtuigen door de grote VR experts van deze tijd. De ride begint gepast met een 4D VR rollercoaster experience, aangeboden door Samsung. Ik ben onder de indruk, want ik lach tijdens de rit als een klein kind en mijn buurman gilt het uit. Ik ben verwonderd dat een VR achtbaan je daadwerkelijk zo’n typisch gevoel in je buik geeft. Ik sta aan; tell me more!
Beyond the frame
De bijbehorende talk van Samsung legt de ‘why‘ van VR nog eens haarfijn uit. Marc Mathieu, CMO Samsung Electronics America, maakt ons duidelijk dat we geluk hebben getuige te zijn van de opkomst van een nieuw medium. Marc ziet VR zo groots en innovatief als ooit de uitvinding van cinema. Tot nu toe hebben we al het beeld dat we hebben vastgelegd altijd in een frame moeten plaatsen, een kader van een film of foto waarbij je toeschouwer bent van dat beeld in een frame. VR gaat beyond the frame, je bent niet langer toeschouwer maar staat letterlijk in de wereld van het frame en bent onderdeel van die wereld. Met VR zijn we in staat om ons perspectief op de wereld te beïnvloeden, omdat het je letterlijk de mogelijkheid geeft in het perspectief van iemand anders te treden. Schoenenmerk Toms maakt hier al gebruik van. In hun campagne ‘One day without shoes’ kom je met behulp van VR in de wereld van een meisje zonder schoenen in Afrika.
Duikplank
Youtube Beach biedt een staande VR experience. Ik zet de HTV Vive headset op, de zeer vriendelijke VR specialist vraagt mij: “ Ben je bang voor hoogtes?”. Ik beland in een abstracte wereld op een duikplank en kijk in de diepte neer op een groot blauw zwembad. Direct voel ik de angst en heb ik knikkende knieën zoals de talloze eerdere ervaringen op een echte hoge duikplank. We worden gevraagd om te springen en ook al besef ik mij dat ik een VR bril op heb, ik durf niet. Het besef gaat steeds meer landen; met VR creëer je een omgeving die meer biedt dan ‘een kijkje in een andere wereld’.
In de Google talk onderstreept de VP VR, Clay Bavor, opnieuw hoe belangrijk de VR innovatie is voor onze tijd. Hij brengt de pijler memory in, de derde grote pijler naast stortytelling en art, waarmee VR de wereld gaat veranderen. We gebruiken massaal foto en film om onze herinneringen vast te leggen en om fijne momenten te herbeleven en delen. In de toekomst zal dit vervangen worden door een 360 graden camera, alle bijzondere momenten in je leven kun je gaan herbeleven in je VR bril. Tijdreizen en onsterfelijkheid zijn niet langer abstracte begrippen maar krijgen een heel andere lading. Je kan daadwerkelijk terug naar het moment en ook andere mensen deelgenoot maken van jouw ervaring.
Voor mij is dit de kern waarom de consument VR zal omarmen; met VR kunnen mensen op een revolutionaire manier hun eigen verhalen delen en herbeleven. Verhalen vertellen ligt in de kern van ons menselijk zijn, met VR neemt dit eeuwenoude gebruik een revolutionaire wending. Waar alle verhalen in schrift, film of op TV gaan over een gebeurtenis, ooit, ergens op de wereld, brengt VR het verhaal in het hier en nu. We hebben nog nooit op deze manier verhalen verteld. De eeuwenoude openings zin ‘ er was eens’ zal met de komst van VR veranderen naar ‘hier en nu is’.
Kirby Beckman is manager stategy & creative bij BrandDeli
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!