HubSpot, één van de bekendste aanbieders van software voor marketing, verkoop en klantenservice, vernieuwt zijn zogeheten customer relationship management (CRM)-platform. De toevoeging van artificiële intelligentie (AI) moet het platform gebruiksvriendelijker en efficiënter maken voor marketeers. HubSpot belooft meer dan 200 updates voor zijn platform.
AI, AI en nog eens AI
De belangrijkste vernieuwing lijkt Breeze, een eigen AI-hulp van HubSpot die overal in het CRM-platform gaat terugkomen. Breeze is een verzamelnaam voor AI-functies in verschillende softwareonderdelen. Zo debuteren er vier AI-assistenten op de assen van content, sociale media, prospecting en customer om de marketeer te begeleiden bij zijn werk.
HubSpot vertelt op zijn jaarlijkse conferentie voor klanten ook over AI-tools die de marketeer gaan helpen bij het creëren van meer content uit één video. Die ene video is door AI om te zetten in 'een hele campagne aan clips, audio en geschreven content.' De AI kan ook helpen bij het verbeteren van bijvoorbeeld een blogpost. Dat gaat via een ingebouwde blogomgeving in het CRM-systeem, waarbij de marketeer via een chatvenster aan de rechterkant opdrachten kan geven.
Betere inzichten
De AI-vernieuwingen in het CRM-systeem moeten medewerkers ook helpen om data sneller en beter te begrijpen. Wat weer tot betere leads en meer conversies moet leiden. HubSpot integreert ook hier zijn Breeze-assistent in, die klanten onder andere moet helpen identificeren welke prospects écht de moeite waard zijn om op te focussen. Breeze gaat ook speuren in een database van ruim 200 miljoen klant- en bedrijfsprofielen om contact- en bedrijfsgegevens in het CRM-systeem completer te maken.
HubSpot belooft ook betere inzichten in zijn marketing analytics-omgeving, waar de marketeer campagne-inzichten opdoet om de marketingstrategie te verbeteren. Ook nieuw: de integratie van Google Enhanced Conversions om meer te doen met first-party data binnen HubSpot.