Premium

'Hoe sneller Max Verstappen de band met Red Bull verbreekt, hoe beter'

Moet Red Bull na het zoveelste incident voor haar reputatie vrezen?

'Helemaal ruk', noemt Max Verstappen zijn raceseizoen. Nu al.  De coureur is er niet gerust op dat het met de huidige motor van Renault dit seizoen nog goedkomt. Ook over volgend jaar, zijn laatste contractjaar bij Red Bull, heeft hij zo zijn twijfels, meldde het AD. Zondag moest hij vanwege een lege accu een vrijwel zekere tweede plaats opgeven. Een lege accu bij een merk dat groot is in energiedrankjes? Steeds vaker klinkt het geluid dat Verstappen veel beter af is bij een ander team. De coureur lijkt zelf afstand van het merk en het team te nemen. Dreigt hier een PR-probleem voor Red Bull?

'Red Bull legt de merkbelofte in handen van Renault. Kapitale blunder!'

Charles Huijskens, HuijskensBickerton

Max Verstappen is het grootste PR kanon van Nederland. Wie de laatste editie van de Max Verstappen Familiedagen op het circuit in Zandvoort heeft meegemaakt, zal het beamen. Er waren meer dan honderdduizend bezoekers, geen enkele wanklank, uitsluitend en alleen bewondering en aanbidding voor Max. De Formule 1 races moeten zo snel mogelijk terug naar Nederland, het circuit wordt aangepast en Max wordt wereldkampioen. In Zandvoort straalden de gezichten van de zakenmannen van Red Bull en Jumbo. Zij waren er op tijd bij als sponsor, zij gaven hem als jochie de allergrootste kansen en hun visie wordt nu beloond. En dan is er opeens een probleem. Max vat het samen: “Eigenlijk is het hele seizoen al ruk, met alles!”

De nachtmerrie is de auto. Red Bull tekende voor de fraaie aerodynamische buitenkant, maar de motor is van Renault. Dat laatste is voor Red Bull een enorm probleem, want de auto kan met deze motor gewoon niet hard genoeg, zelfs als de accu niet uitvalt. Zo heeft Red Bull de vervulling van de eigen merkbelofte in handen gelegd van een andere partij. Een kapitale blunder, want zelf met Max in huis heeft Red Bull nu al de slag verloren van Ferrari en Mercedes. En de gifbeker is nog niet leeg, want het is duidelijk dat Max gaat vertrekken bij Red Bull. De liefde is over. In Nederland twijfelt niemand: geef Max een Ferrari onder zijn kont en hij wint alles. Dus hoe sneller de band met Red Bull verleden tijd is, hoe beter. Voor Red Bull geldt allen nog het woord van Van Oldenbarnevelt: “Beul, maak het kort!”

'Wat een aanfluiting, een accu in een auto van Red Bull die geen energie geeft'

Paul Stamsnijder, Reputatiegroep

De kritiek op Red Bull komt niet alleen van het publiek, maar ook van Max Verstappen zelf. Hij twitterde: ‘Come on Red Bull Racing, don’t make it a dead bull’.  Het vertrouwen in Red Bull Racing staat onder druk. De teneur is nu: ‘Renault separates the men from the boy’. Er wordt al geroepen dat Max naar Ferrari of naar Mercedes moet. Dit seizoen is Max ‘the best of the rest’, en dat was toch niet de bedoeling. Dat een accu in de auto van Red Bull geen energie meer heeft, is een aanfluiting.

Het zou goed zijn als Red Bull achter de schermen allereerst een goeie afspraak maakt met de coureur en een oproep doet, om niet het eigen team af te vallen. Ongetwijfeld zijn hierover in het sponsorcontract afspraken gemaakt, dus daar moet Max aan worden gehouden.

Daarnaast is het een kans voor het merk: laat vooral daden spreken en zorg dat Max geen gedoe meer heeft met zijn materiaal. Vanuit communicatieperspectief  is het goed om vooral menselijk te reageren: “You win some, you loose some. Bij de GP van Canada ging het fout voor Max. Gelukkig werd Daniel Ricciardo derde. We doen er alles aan om de volgende wedstrijden gewoon te winnen, met de energie die Max verdient. Kortom: op naar Baku.”

Op dit moment heeft Red Bull nog niet echt een probleem. Als de volgende keer weer materiaalpech ontstaat, wel: dan is er geen sprake van een incident, maar van een patroon.” Stop de energie niet alleen in de blikjes, maar ook in het materiaal. En geef Max Verstappen weer vleugels.

 

'Verstappen benoemt loepzuiver waar de schoen wringt: hij levert, Red Bull niet'

 

Ewald van Rooij, Lindblom

Red Bull geeft je vleugels, maar nu even niet. Het merk Red Bull is gebouwd op (extreme) sports, onverwachte, uitdagende activiteiten waarin de deelnemers boven zichzelf uitstijgen. Maar het Red Bull Racing Team zit al twee jaar in een lastig parket. Vorig jaar liet de Renault-motor het team opzichtig in de steek. Dit jaar is Renault opnieuw niet top, maar nu is ook de zelf ontwikkelde auto niet goed genoeg. Gelukkig heeft Red Bull coureurs die ook zonder energydrink boven zichzelf uitstijgen, met Verstappen als belangrijkste voorbeeld. Vorig jaar was het een verrassing voor iedereen dat Verstappen wist te winnen in zijn Red Bull en keer op keer op het podium belandde.

Maar dit jaar weet iedereen dat Red Bull een supertalent in huis heeft dat met het juiste materiaal wereldkampioen kan worden. En dat kan Red Bull niet leveren. Levert dat een reputatierisico op voor Red Bull? Jazeker. Nu valt het nog wel mee, maar als de situatie na de zomerstop niet is verbeterd, zal Verstappen zijn onvrede nog duidelijker laten merken. Want als de afgelopen races iets duidelijk hebben gemaakt is het dat Verstappen niet alleen een supertalent op de baan is, maar ook daarbuiten.

Zijn communicatie is glashelder. Hij benoemt loepzuiver waar de schoen wringt: bij de auto, de motor èn bij het team. Hij levert. Red Bull niet. Zijn opmerking na de race “zo’n goede start hebben ze bij Red Bull nog nooit gehad” was veelzeggend. Precies op het moment dat het hem uitkomt koppelt hij team/merk en individu los. Het is nu aan Red Bull om daar op de juiste manier op te antwoorden. De beste manier is om de auto heel snel te verbeteren en betrouwbaarder te maken. Maar tot die tijd zal Christian Horner al zijn diplomatieke skills moeten inzetten.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie