Hoe zorg je ervoor dat jouw content geschikt is voor Voice Search?

Hoe relevant is Voice Search in 2020? Bas van Vliet van digitaal bureau Violet88 geeft antwoord en tips.

Voice Search bestaat inmiddels al zo’n tien jaar, maar sinds de introductie ervan zijn er een hoop dingen veranderd in de wereld. Meer mensen dan ooit gebruiken smartphones, we zijn nog drukker dan we al waren en inmiddels bestaan er smart-speakers. Ook het SEO-landschap is sterk veranderd. De vraag is: hoe relevant is Voice Search in 2020 en hoe zorg je ervoor dat jouw content geschikt is voor Voice Search? In dit artikel leggen we het je uit.

 

 Wat is Voice Search?

Laten we allereerst beginnen met het beantwoorden van de vraag: wat is Voice Search? Voice Search – of spraakgestuurd zoeken – is een technologie waarmee gebruikers met hun stem een zoekopdracht kunnen uitvoeren. Dit doen ze via hun smartphone, computer, smart-speaker of ander ‘slim apparaat’, vaak met behulp van een digitale assistent zoals Siri of Google Assistant.

Vooral voor simpele vragen waar mensen snel antwoord op willen hebben – zoals vragen over het weer – is Voice Search aantrekkelijk, maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk om met Voice Search producten aan te schaffen.

De staat van Voice Search in 2020

Als we kijken naar een aantal statistieken, zien we dat redelijk wat mensen daadwerkelijk gebruik maken van Voice Search. Dat doen ze voornamelijk op hun telefoon, maar bijvoorbeeld ook via smart-speakers of de computer.

  • Wereldwijd gebruikt 27% van de internetgebruikers Voice Search op hun telefoon (Google, 2018). 
  • Bijna de helft (48%) van de consumenten gebruikt Voice Search voor ‘algemene zoekopdrachten’ (Adobe, 2019, data over de VS).
  • Een groot deel (44%) van degenen die regelmatig een smart-speaker gebruiken, geven aan deze minimaal 1 keer per week te gebruiken om producten zoals boodschappen of huishoudelijke producten aan te schaffen (Google, 2017, data over de VS). 
  • Opvallend is dat niet alleen jonge mensen Voice Search gebruiken, maar ook oudere mensen: 51% van 55-plussers met een smart speaker gaf bijvoorbeeld aan dat ze Voice Search voornamelijk gebruiken om onmiddellijk antwoorden en informatie te verkrijgen (Google, 2017, data over de VS). 
  • Een ander belangrijk punt wat naar voren komt uit de statistieken is dat mensen anders zoeken via Voice Search dan wanneer ze dat op de traditionele manier doen:
  • Een meerderheid (70%) van alle verzoeken aan Google Assistant worden gesteld in natuurlijke taal; niet met de typische woorden die mensen gebruiken tijdens het zoeken via de Google website (Google, 2017)

Ook Microsoft en Adobe hebben onderzoek gedaan naar de staat van Voice Search. Ook hieruit blijkt dat veel mensen hun smartphone gebruiken voor spraakgestuurde technologie. Wellicht zijn smartphones zo populair omdat mensen hierbij ook visuele feedback krijgen, iets wat niet het geval is bij smart-speakers:

  • Een overgrote meerderheid (85%) gebruikt hun smartphone voor spraakgestuurde technologie; 39% gebruikt een smart-speaker (Adobe, 2019, data over de VS).
  • Ongeveer een derde (35%) van de ondervraagden heeft wel eens Voice Search via een smart-speaker gebruikt. (Microsoft, 2018-2019)
  • Het grootste deel (80%) van de degenen die spraakgestuurde technologie gebruiken zijn van mening dat visuele elementen helpen om gevarieerdere taken te kunnen uitvoeren met spraakgestuurde technologie. 83% licht daarbij toe dat het handig is om het commando terug te kunnen zien op een scherm, zodat je weet of de assistent je commando goed heeft begrepen (Adobe, 2019, data over de VS).

Hoewel smart-speakers nog niet zo populair zijn als smartphones, lijkt hier wel groei in te zitten:

Ten opzichte van een jaar ervoor, zag Microsoft een sprong van 22% in het aantal mensen wat een smart-speaker had. In 2018 was dat nog 23%, in 2019 was dat gegroeid naar 45%. (Microsoft, 2018-2019).

Hoe zit het met Nederland?

De meeste beschikbare data zijn gebaseerd op internationale respondenten, of respondenten uit de VS. Er is dus helaas niet heel uitgebreid bekend hoe Nederland er precies voor staat qua Voice Search. In 2019 is er echter wel een onderzoek uitgevoerd door Kantar. Hierbij zijn 37.000 Nederlandse huishoudens ondervraagd over smart-speakers. Uit de resultaten blijkt het volgende:

  • De helft van de huishoudens in Nederland was bekend met spraakgestuurde technologieën op hun smartphone en 29% maakte daar ook daadwerkelijk gebruik van.
  • In maart 2019 (4,5 maand na de introductie van de Google Home in Nederland) had 5% van de Nederlandse huishoudens een smart-speaker gebruikt, 15% zei het te kennen en 4% was van plan het binnenkort te gebruiken. Ongeveer 1% van de huishoudens gebruikte Alexa, 1% was van plan het de komende maanden te gaan gebruiken en 7% was ermee mee bekend.

In Nederland is de smartphone dus veruit het populairst, en op het gebied van smart-speakers wordt voornamelijk Google Assistent als digitale assistent gebruikt. Dat is op zich logisch, aangezien de HomePod van Apple niet officieel te koop is, Alexa geen Nederlands spreekt en veel andere speaker-fabrikanten zoals Sonos hun speakers ook uitrusten met Google Assistant.

Het loont dus op dit moment waarschijnlijk het meest om voor Google Assistant te optimaliseren.

Hoe maak ik mijn content geschikt voor Voice Search?

1. Implementeer Structured Data

Structured data kun je zien als een stuk code waarmee je ervoor zorgt dat zoekmachines je content beter begrijpen. Bijvoorbeeld of de pagina een recept bevat, een FAQ, een how-to-gids, of een product.  Met behulp van structured data kunnen zoekmachines vervolgens content op een ‘rijke’ manier presenteren. Google noemt dit rich snippets.

Bij recepten wordt bijvoorbeeld de beoordeling getoond, hoe lang je erover doet om het gerecht te bereiden en hoe veel calorieën erin zitten. Echter, structured data zorgt er niet alleen voor dat Google rich snippets kan tonen in de zoekresultaten, maar het zorgt er tegelijk voor dat spraakgestuurde assistenten zoals Google Assistant je content sneller voorschotelen aan gebruikers.

Op het moment van schrijven (juni 2020) worden er vijf soorten structured data ondersteund door Google Assistant: podcasts, recepten, nieuwsartikelen, how-to-gidsen en FAQ’s. Op Schema.org vind je alle soorten structured data met codevoorbeelden. Ook Google zelf heeft een pagina met een overzicht van alle typen structured data die zij ondersteunen.

2. Schrijf content in vraag-antwoord-stijl

Zoals we hierboven al kort hebben aangehaald, zoeken gebruikers anders wanneer ze typen dan wanneer ze een zoekopdracht met hun stem uitvoeren. In dat laatste geval worden er vaak long-tail zoektermen gebruikt. Dat zijn volledige zinnen, en bij Voice Search worden deze vaak in de vorm van een vraag – en in spreektaal – geformuleerd.

Door in vraag-antwoord stijl te schrijven, heb je grotere kans dat Google jouw content uitkiest als antwoord. Je kunt dit expliciet maken voor Google door de vraag in een H2-element te verwerken en een simpel en to-the-point antwoord te geven in de paragraaf eronder.

3. Zorg voor een korte paginalaadtijd

Omdat digitale assistenten snel een antwoord willen voorschotelen, is het belangrijk dat jouw content snel laadt. We hebben artikel voor je geschreven met tips over hoe je je paginasnelheid kunt meten en optimaliseren.

4. Optimaliseer voor ‘in de buurt’-zoekopdrachten

Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn vaak gericht op het vinden van dingen in de buurt. Wanneer iemand zin heeft in een hapje eten kan diegene bijvoorbeeld vragen: 'Wat zijn de beste Griekse restaurants in de buurt?'Het loont dus om te optimaliseren voor lokale zoekwoorden en je aan te melden voor Google Mijn Bedrijf.

5. Zet in op FAQ-pagina’s

Volgens Backlinko komen zoekresultaten in Voice Search 1,7 keer zo vaak vanuit een FAQ-pagina vergeleken met een ‘traditionele’ zoekopdracht. Dat komt omdat FAQ-pagina’s in vraag-antwoord stijl zijn geschreven en vaak korte en to-the-point antwoorden geven. Precies waar Google naar op zoek is.

Het voordeel van FAQ-pagina’s is bovendien dat je met één pagina kunt ranken voor een verscheidenheid aan keywords. Het kan dus zeker lonen om een goede FAQ-pagina op te zetten.

Samenvattend:

  • Voice Search is een technologie waarmee gebruikers met hun stem kunnen zoeken
  • Hoewel er weinig data beschikbaar is over hoe Voice Search wordt gebruikt in Nederland, zijn veel mensen er wel bekend mee. Iets minder dan een derde gebruikte in 2019 al spraakgestuurde technologie op hun smartphone.
  • In Nederland wordt vooral Google Assistant en Siri gebruikt; Alexa wordt vrijwel niet gebruikt.
  • Met structured data zorg je ervoor dat zoekmachines beter begrijpen welk type content je aanbiedt en heb je meer kans dat je een featured of rich snippet krijgt en genoemd wordt door Google Assistant.
  • Door in vraag-antwoord stijl te schrijven heb je meer kans dat Google jouw content kiest als antwoord op een Voice Search-opdracht. Dat komt omdat gesproken opdrachten vaak in spreektaal geformuleerd worden, en vaak dus uit een volledige en vragende zin bestaan.
  • Je website moet voldoende snel zijn omdat digitale assistenten snel antwoord willen geven.
  • Gesproken zoekopdrachten zijn vaak lokaal-georiënteerd. Het is dus goed om hiervoor te optimaliseren.
  • FAQ-pagina’s zijn een slimme manier om goed te ranken voor een Voice zoekopdracht.
Bas van Vliet
Auteur: Bas van Vliet, Violet*88.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie