"We hebben alle stukjes die verwijzen naar internet toch maar flink kleiner gemaakt, want uiteindelijk leiden ze teveel af van verkopen uit de catalogus."
Dit was het antwoord op mijn vraag hoe in de nieuwe catalogus de afgesproken duidelijke verwijzingen naar de website er precies uit zouden gaan zien.
Waar dit over gaat? Over een bedrijf met een ambitie om verkopen via internet sterk te verhogen. Maar de afdeling die verantwoordelijk is voor de catalogus, besluit op eigen houtje dat verwijzingen naar internet zo minimaal mogelijk moeten. Als interim e-commerce manager maak je van alles mee.
"We hebben alle stukjes die verwijzen naar internet toch maar flink kleiner gemaakt, want uiteindelijk leiden ze teveel af van verkopen uit de catalogus."
Hoorde ik dat nou goed? Ik was nog te verbouwereerd om boos te worden.
En het heeft in een geval als dit ook niet zoveel zin om boos te worden op een DTP'er die zoiets zegt. Het probleem ligt niet bij hem (m/v), maar elders in de organisatie: bij de bazen. En bij de bazen van de bazen. Want als het geloof in e-commerce niet van bovenaf wordt gepredikt, loopt het lager in de organisatie altijd mis. De afdeling 'Dat-Doen-We-Al-Jaren-Zo' voelt de kansen van internet niet, maar ervaart slechts gedoe.
Hollandse Thuiswinkelprijzen Maatschappij
Vorige week won HEMA de Thuiswinkel Award. Ik heb het genoegen gehad bij HEMA ? ook weer als interimmer ? mee te mogen werken aan de nieuwe website. Mooie klus.
Achteraf realiseer ik me pas goed waarom het daar zo leuk werken was: een ambitieuze e-commerce afdeling en een enthousiaste internetafdeling binnnen de Communicatie-afdeling. Maar, en nu komt het: de héle afdeling Communicatie die de zin van promoten van de website inziet. En alle managerlagen erboven die er in woord en daad voor gaan. Zo moet het!
Afgelopen september vertelde marketingdirecteur Rene Repko op Emerce E-day nog dat ? ook al stap je relatief laat in ? er op internet nog ruimte is voor klassieke retailers. En zo is het, als je maar niet rigide klassiek blijft denken.
"We hebben alle stukjes die verwijzen naar internet toch maar flink kleiner gemaakt, want uiteindelijk leiden ze teveel af van verkopen uit de catalogus."
Morgen ga ik maar weer eens proberen uit te leggen dat dit misschien niet helemaal de juiste benadering is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!