Merken vertellen hun verhalen steeds meer virtueel. Aanvankelijk gingen we daarvoor nieuwe werelden gingen bedenken. Tegenwoordig zie je steeds merken steeds vaker onze bestaande wereld virtueel maken. En dan heb ik het niet over 360-video, maar over het daadwerkelijk (her)scheppen van de wereld in levensechte digitale replica's.
Het bouwen van een replica begint met het scannen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van zogeheten 3D-laserscanners die tot op de millimeter nauwkeurig de omgeving aftasten. Autonoom vliegende drones en zelfrijdende auto’s maken bijvoorbeeld gebruik van dezelfde technologie om te weten hoe ze door de fysieke omgeving moeten bewegen.
Onderstaande video van ScanLab geeft een goed beeld van hoe een zelfrijdende auto de straten van Londen ziet.
Op het Mobile World Congress onlangs in Barcelona werd een demonstratie gegeven van Google Tango. Dit is technologie die ruimtes kan mappen door deze 3D te scannen waardoor er een soort indoor Google Maps ontstaat. Een tablet met dieptesensor gebruikt Tango eigenlijk op dezelfde manier als de zelfrijdende auto. Tijdens de demonstratie in het Museu Nacional d'Art de Catalunya kon de bezoeker door het museum navigeren en werd op basis van locatie content getoond.
ScanLab, dat Engelse bedrijf waar we het eerder over hadden, is echt een expert in het scannen van fysieke omgevingen. Het mooie is dat zij hiermee een interactieve, fotorealistische ervaring bieden op plekken die bijvoorbeeld moeilijk bereikbaar zijn, zoals het ondergrondse Rome of onderzoek in de Noordelijke IJszee. Maar denk ook het virtueel herbeleven van ervaringen uit het verleden zoals de landing van de geallieerden in Normandië tijdens D-Day.
Een ander mooi voorbeeld komt van de Poolse gamestudio The Farm 51. Zij gebruiken laserscanners om Tjernobyl te digitaliseren en gebruiken deze data voor hun Chernobyl VR Project dat 26 april gelanceerd wordt. Als er ergens een plek is waar je waarschijnlijk niet zo snel zal komen...
Interactive storytelling is een van de redenen om een interactief verhaal zo realistisch mogelijk neer te zetten. Maar virtuele replica's zijn voor meer doeleinden te gebruiken.
Een oude videoclip van Radiohead gebruikte de technologie al als visuele vorm en ScanLab heeft een campagne gemaakt voor het Engelse Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door gebruik te maken van de visuele vorm van een 3D-scan wijzen ze de kijker erop dat de echte wereld niet transparant is en dat wat minder gas geven in de bochten best handig is.
We scannen niet alleen omgevingen, maar ook onszelf. Hoe tof is het als je als jezelf kan acteren in een interactieve omgeving? Om ons zelf in te scannen voor het maken van een 3D-print is al heel gewoon. Zo was er vorige week nog een Amsterdamse basisschool die in plaats van de traditionele klassenfoto de mogelijkheid bood om een 3d-print te maken.
Dit scannen kan heel eenvoudig met tablets die zijn voorzien van een 3D-scanner, zoals de Intel RealSense. Of je voegt een scanner toe aan je tablet, zoals de Structure Sensor. Vervolgens gebruik je Uraniom om een 3d-avatar te maken die je laat meespelen in Fall-Out 4 of Fifa 16. Jouw doelgroep speelt de hoofdrol in een interactieve omgeving.
Kortom, scannen is weer helemaal terug!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!