Van 5 tot 11 maart vindt de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Dat is voor de eerste keer, de intentie is om het evenement jaarlijks te laten terugkeren. Het initiatief komt van Isabel Boerdam, verantwoordelijk voor het blog en boek De Hippe Vegetariër. Zij wil Nederland bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten. ‘En ik wil laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn.’
Vreemde eend
Het lukte Boerdam om een hele rits merken achter het initiatief te krijgen, 43 in totaal. Het gaat vooral om foodmerken (waaronder ook Unox en Struik) en retailers. Daarnaast zijn er enkele nonfoodmerken die het evenement onderschrijven. Grote afwezige in de lijst van merken die het initiatief onderschrijven is De Vegetarische Slager. Mede-oprichter Niko Koffeman zegt het initiatief wel van harte te steunen, maar doet niet echt mee omdat hij vindt dat De Vegetarische Slager een beetje een vreemde eend is in een gezelschap van ‘bedrijven die lang niet altijd streven de vleesbeleving zo dicht mogelijk te benaderen’. Koffeman: ‘We zetten ons jaarrond in voor vleesvervanging, niet alleen deze week.’
Actieweek
Om die reden kiest De Vegetarische Slager ervoor om niet gezamenlijk op te trekken in dit project met leveranciers van producten die meer in de traditionele vegetarische hoek zitten, zoals producenten van tofu of bonenburgers. ‘Maar’, zegt Koffeman, ‘wees gerust, we steunen de campagne en zullen dat ook in de actieweek duidelijk maken aan onze klanten!’
Beeld: duo-branding Vegetarische Slager met Albert Heijn