Vrijdag 4 december was Matt Cottam (Fouder Tellart) de openingsspreker van ThingCon Amsterdam, een conferentie die geheel in het teken stond van het Internet of Things. Matt richtte zich in zijn speech op dingen die het onzichtbare zichtbaar maken, het ontastbare tastbaar en ons helpen na te denken over de toekomst. Een mooi verhaal over het bijzondere werk van Tellart, een bureau dat experimenteert met nieuwe technologiën voor grote opdrachtgevers, o.a. vanuit een vestiging in Amsterdam.
Tellart maakt interactieve objecten en omgevingen die verbonden zijn met internet. Voor bijvoorbeeld marketing stunts, games en museum tentoonstellingen. Het 'ding' dat ze bouwen belichaamt een idee of concept, en daarom werken niet alleen designers aan het project, maar bijvoorbeeld ook sociologen en antropologen.
Chrome Web Lab: het web komt tot leven
Een project waar Matt trots op is, is de tentoonstelling Web Lab die ze met Google en het Science Museum London maakten om te laten zien hoe het web werkt. In de tentoonstelling kwamen onzichtbare processen tot leven, bijvoorbeeld hoe en wat voor afstand een mailtje aflegt dat je van Europa naar Amerika verstuurt.
Maar ook door zelf dingen te doen, kom je erachter wat er voor mooie dingen mogelijk zijn door het web. Kijk bijvoorbeeld via een kijker in een bak met haaien. De haaien bewonder je via een scherm, maar de beelden zijn live, omdat ze live gestreamd worden vanuit Zuid-Afrika. Of laat je gezicht door een robot in het zand schilderen, en neem het filmpje daarvan mee naar huis.
Een belangrijk aspect van de tentoonstelling is dat je hem niet alleen in het museum, maar ook online kunt ervaren. Daarbij is de online ervaring geen slap aftreksel van de fysieke experience, maar kun je er juist nieuwe en extra dingen doen, die minstens even spannend zijn als de activiteiten in het museum. Zo kun je bijvoorbeeld een orkest in het museum noten laten spelen die jij online intoetst. Daarbij je leer je ook meteen omgaan met vertraging die er zit tussen jouw acties en de acties van het orkest. Via een soort kauwgom zie je de actie van jouw scherm naar het orkest glijden. Of speel online mee met de robots die in het museum interacteren met de bezoekers. Als bezoeker van het museum in London kun je dus zomaar met iemand uit Vietnam spelen.
Een andere bijzonder aspect van de tentoonstelling was de kaart waarmee bezoekers hun creaties opslaan en later thuis terug zien. De video’s deelden ze vervolgens online wat ervoor zorgde dat het bereik van de tentoonstelling eigenlijk veel groter was dan de velen duizenden bezoekers die in het museum zijn geweest. Dat past ook helemaal bij het idee achter de tentoonstelling: participeren om bepaalde mechanismen inzichtelijk te maken.
Beelden van de toekomst realiseren
Een andere reeks inspirerende projecten die Matt tijdens ThingsCon presenteerde, is de serie experiences over de toekomst in Dubai. Een mega project. Bezoekers van een internationale summit bezochten deze installaties als voorbereiding op hun besprekingen. In een door Tellart gecreeërde omgeving kun je ervaren hoe we in de toekomst reizen door de stad en internationaal. In de experience die ze creeërden om te laten zie hoe reizen in 2030 eruit zou kunnen zien, krijg je bijvoorbeeld bij binnenkomst een warm doekje om je handen mee te wassen. Vervolgens wordt het doekje gescand om te kijken of je geen virussen bij je draagt. Of een scanner die in 2030 bij jouw kantoor en huis staat krijg je informatie over hoeveel van je collega’s ziek zijn en het advies om meer vitamine C tot je te nemen.
De experiences zijn niet alleen bedoeld om je inzicht te geven hoe de toekomst eruit zou kunnen zien, maar vooral om het debat over de toekomst aan te zwengelen. Als we straks in self-driving cars rondrijden, zou je je kinderen dan nog naar school brengen? Als er hersenimplantaat is waardoor je 10 jaar langer kan leven, zou je dan een operatie ondergaan? De installaties, die gecreëerd zijn met connected producten maken het makkelijker om de toekomst in te beelden en erover na te denken.
De speech van Matt Cottem was niet alleen inspirerend omdat de projecten van Tellart super interessant zijn qua inhoud, maar vooral omdat hij liet zien wat voor mogelijkheden Internet of Things biedt om verhalen te vertellen. Zeker nu connected toepassingen steeds toegankelijker worden biedt dit ook voor minder grote projecten mogelijkheden om je publiek versteld te doen staan. Ontwerp niet meer alleen een campagne, maar engineer een experience.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!