Roel Stavorinus ontdekte dat het nieuwe logo van Ahoy wel erg veel leek op dat van een bureau uit het Britse Manchester.
Stavorinus geeft aan waar het mogelijk ‘mis’ is gegaan, onder andere in vooronderzoek.
Susanne Blaas, marketing- en communicatiemanager Ahoy meent echter dat er wel goed vooronderzoek is gedaan.
Blaas: ‘Een organisatie als Ahoy is zich terdege bewust van merkenrechten.
‘Wij hebben de nieuwe naam en het logo wel geregistreerd bij het merkenregister. Het duurt echter minimaal drie maanden voordat er een definitieve deponering ligt in verband met controle. In die periode kan niemand een soortgelijk logo of merknaam deponeren.’
In de reacties onder het blog werd gezegd dat het Ahoy-logo mogelijk plagiaat is. Stavorinus meent van niet, net als Ahoy zelf en Bas Kist, partner bij juridisch merkadviesbureau Chiever.
Bas Kist geeft aan dat er wel wat toevallige gelijkenissen zijn, maar geen inbreuk op auteursrecht. Als totaal niet en ook de individuele letters niet. Over de letters zegt hij:
‘A: Dat een A als basisvorm een driehoek heeft lijkt me evident. Verder totaal andere vormgeving.
‘H: Zo’n H met een hapje uit de middenbalk: ik ben er van overtuigd dat dat al heel vaak gedaan is en bovendien is de vormgeving / uitwerking hier ook wezenlijk anders.
‘O: Een O is rond, dat is waar.
‘Y: En deze Y’s zijn dermate verschillend (V-vorm tegenover een wijnglas) dat ik hier ook niets in zie.’
Kist noemt het een ‘gevalletje van een beetje toeval, maar zeker ‘geen schande voor designbureau Sniper-X.’
Niet sterk
Alef de Jong, founder / creatief strateeg designbureau Wunder geeft aan dat hij als designer zo’n logo nooit zou presenteren. De Jong: ‘Ik vind het niet zo sterk om iets te maken dat zoveel lijkt op iets dat al bestaat en bovendien beter uitgevoerd is.’
Maar of het logo al dan niet is nagemaakt vindt hij geen belangrijke vraag. ‘Alles is al eens gemaakt. Zo liet Jonathan Ive (Apple) zich in het verleden inspireren door Dieter Rams (Braun) en Sniper-X wellicht door het Britse Ahoy.
Veel belangrijker vindt De Jong de vraag wat het nieuwe logo voor Rotterdam Ahoy doet. Of het volgens hem statische logo het zo dynamische Rotterdam Ahoy gaat helpen.
‘Het is Rotterdams nuchter, robuust en no-nonsense, maar swingt niet. Het vertelt mij het verhaal “built for experiences” niet en verleidt mij allerminst. Dat is zonde. Rotterdam Ahoy heeft zoveel moois te bieden en had beter verdiend.’
De Witte Aap
Susanne Blaas: ‘Als basis voor ons logo hebben we de Babylon Industrial gekozen. Een stoer lettertype dat ook ‘s werelds beste Rotterdamse kroeg De Witte Aap geïnspireerd heeft en wat ook gelijkenis vertoont met de “a” van Adobe.
‘In het proces van finetunen hebben we de originele Y veranderd naar de Y zoals we die nu in ons logo gebruiken.’
Blaas zegt dat Ahoy op de hoogte was van het logo het Britse online designbureau, maar wat Ahoy betreft is er voldoende onderscheid op diverse vlakken.
4 punten van onderscheid
Blaas noemt vier punten van onderscheid:
- de vertaling naar het gebruik van ons logo en het gebruik van kleuren verschilt enorm
- wij gebruiken rechte lijnen in plaats van de schuine lijnen die in het andere Ahoy logo zijn verwerkt
- Ahoy (UK) is niet geregistreerd in de Benelux
- Ahoy (UK) zit in een totaal andere branche, geen evenementenlocatie (in Rotterdam)
‘Voor ons is een merk meer dan een logo’, aldus Blaas.
Blaas geeft wel toe dat er weliswaar ‘sprake is van sterk overeenstemmende merken’, maar de merken beide beschermd zijn in een ander territoir. ‘Merkenrechtelijk gezien bijten deze tekens elkaar dan ook niet.’
Ahoy-bier uit de Zaanstreek
Dat laatste is opmerkelijk, vindt Steven de Cleen, creative strategy director van PROUDDESIGN. Want Ahoy deed vorig jaar wel moeilijk over een bierflesje met de naam ‘Ahoy’.
De Cleen: ‘We hebben voor het Zaanse biermerk Breugem in 2015 een label ontwikkeld voor het lokale “stad aan de zaan”-zomerthema. Daarvoor hebben we de naam Ahoy gekozen, passend bij het nautische getinte thema.
‘Rotterdam Ahoy vond het bedreigend genoeg om de brouwer een brief van zijn jurist te sturen met verzoek deze naam niet meer te gebruiken. Dat Rotterdam Ahoy een evenementenlocatie is en Ahoy van Breugem een klein lokaal speciaal bier maakt ook voor juristen niet uit, want we werden geadviseerd hier toch maar gehoor aan te geven.’
De Cleen noemt het bedroevend dat een groot bedrijf ‘zo van leer trekt tegen een kleine bierbrouwer en vervolgens zelf je “nieuwe” logo gewoon overtrekt van een ander. Het zou niet misstaan in de quiz “zoek de drie verschillen”. Zou Ahoy de Engelse partij afgekocht hebben? Als jurist (ben ik niet) zou ik ze dat adviseren.’
De Cleen geeft aan dat PROUDDESIGN ‘knarsentandend’ een nieuw design heeft ontwikkeld.
Links het oude design, rechts het nieuwe design voor het Zaanse bier
Susanne Blaas zegt dat het bezwaar van Ahoy lag in het feit dat er de associatie en verwarring kon ontstaan met het evenement De Vrienden van Amstel LIVE! dat in Ahoy plaatsvindt.
Blaas: ‘Amstel is de grootste sponsor van dit event. Daarnaast was het een product dat op de Nederlandse markt verscheen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!