Louis van Gaal bracht een team van gedreven talenten tot de halve finale. Op papier is Oranje geen sterk team. Het is een elftal dat er staat, snel van tactiek verandert en het kan zowel verdedigend als aanvallend iedere tegenstander pareren. De Hollandse School loopt leeg, roepen oudgedienden teleurgesteld langs de lijn.
Veel overeenkomsten zien we met de wereld van reclame en communicatie, ook hier wordt korte metten gemaakt met de oude Hollandse School. En tegelijkertijd wordt er een Nieuwe School gebouwd. Van klassen vol leerlingen met nieuwe disciplines, talenten die (middelen-)vrij durven te denken. Met populaire namen als: realtime marketing, newsroom, warroom en content-engines zijn ze de snelste van de klas. Iedereen wil naar ze luisteren, op elke digitale muur hangen hun posters.
Merken zonder actieve newsrooms missen relevantie en (dus) bereik.
Albert Heijn als voormalig aanvoerder van de Hollandse School (in advertising), is het eerste slachtoffer. Ik heb sterk het vermoeden dat de grootgrutter haar gehele marketingafdeling op vakantie heeft gestuurd.
Dan doet Heineken het toch stukken beter. Heineken haar Twelftal-campagne is zo native en relevant dat ze bijna een eigen rubriek hebben in NOS Studio Brasil. Hallo Reclame Code Commissie?
Sport en reclame gaan hand in hand. Soms moet je strategisch verdedigen en een ander moment ga je volop in de aanval.
Je onderzoekt de meest relevante situatie om de juiste tactiek toe te passen. We hebben dit WK officieel afscheid genomen van de oude Hollandse School.
Communicatie moet oprecht en relevant zijn. Waar we vroeger leerden dat we relevantie moesten creëren, leert de nieuwe Hollandse School nu om het te herkennen.
Het hebben van een content newsroom is niet voldoende.
Je moet wel iets willen nastreven, als merk ergens voor staan en een visie hebben op de samenleving. Alleen op die manier creëer je de Nieuwe Hollandse School. Eentje die terugbijt en weer prijzen pakt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!