Hema is de grote winnaar bij de DDMA Customer Data Awards 2021. Niet alleen sleepte het de juryprijs in de wacht, het won ook de publieksprijs, die dit jaar voor het eerst werd uitgereikt. Andere genomineerden voor de award waren Corendon en VodafoneZiggo.
De case die Hema presenteerde, luidt: ‘van datasilo’s naar een centraal klantbeeld’. Een samenvatting: ‘In de afgelopen drie jaar heeft Hema zijn versnipperde datastrategie hervormd en gewerkt naar een centraal klantbeeld. Inmiddels is data geen “black box” meer op de IT-afdeling, maar is data ook beschikbaar binnen de business. Belangrijkste resultaten: nieuwe kansen voor BI, analytics en data science, een betere bescherming van gegevens en een hogere omzet per jaar.’
Klantbeleving
De jury zag dat de grote uitdaging voor Hema het verhogen van de klantbeleving en de omzet was door een relevant productaanbod tot stand te brengen, met bijbehorende communicatie en daarnaast een doordacht kanaalgebruik op basis van concrete klantinzichten. ‘En dat op een manier dat deze werkwijze onderdeel kon worden van de dagelijkse manier van werken. En dat verdient veel waardering. Met de case maakt Hema op een overtuigende manier duidelijk dat ze hierin aan het slagen zijn.’
Hema adresseert in deze case wat de jury betreft alle uitdagingen die hierbij een rol spelen: professioneel datamanagement, zowel technisch als organisatorisch, doordachte inzichten vanuit effectieve analyses en daarnaast een agile maar toch robuuste infrastructuur die dit alles mogelijk ondersteunt.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!