Heineken introduceert in het voorjaar van 2013 een nieuwe, groene Heineken 30cl retourfles voor de thuismarkt in Nederland. Deze fles vervangt de huidige bruine fles. De nieuwe Heineken fles heeft een reliëfbedrukking en krijgt een doorzichtig etiket. Het groene Heineken krat blijft onveranderd.
Alleen in Nederland was de retourfles nog bruin. Er bestond al een groene 'monobottle', een wegwerpfles, van 25cl. 'De overgang naar een groene fles is een omvangrijk proces', vertelt marketingdirecteur Hans Böhm van Heineken Nederland. 'Het kost een jaar voordat we kunnen overgaan naar de werkelijke introductie. Niet alleen de kleur verandert, maar ook het etiket, dat plastic transparant wordt.' De operatie aan de achterkant is ook groot. 'Er moeten honderd miljoen flessen worden vervangen', vervolgt Böhm. 'De brouwerij moet het productieproces aanpassen want de verpakkingslijnen moeten aangepast worden.'
In andere landen is het Heineken-merk al jaren volledig groen. Waarom heeft Heineken in Nederland zo lang vastgehouden aan die bruine kleur? 'Dat stamt nog uit de jaren zeventig', zegt Böhm. 'Toen ontwikkelden de verschillende bierbrouwers een collectief retoursysteem. We wilden al heel lang een eigen identiteit. Dat kon aanvankelijk alleen met de monofles. Pas nu geldt dat ook voor onze retourfles.'
Eerdere veranderingen waren het afscheid in 1992 van de rode Heineken kroonkurk, in 1998 van de gele kratten en in 2000 van alle Heineken lichtbakken, die toen groen zijn geworden. Een datum van de officiële lancering van de nieuwe groene fles kan Heineken nog niet noemen, wel dat dit in het voorjaar van 2013 moet gaan gebeuren. Een en ander wordt ondersteund met een introductiecampagne met TBWA, die in lijn is met de nu al ingezette campagne.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!