Hatsune Miku: van software tot popster

Woensdag trad de virtuele wereldster Hatsune Miku op voor vele fans in Afas Live. Wat leert haar populariteit ons over community-building?

Hatsune Miku is een 16-jarige virtuele popster uit Japan. Ze is bedacht door het softwarebedrijf Crypton Future Media, voor hun AI gedreven muziektechnologie Voiceloid. Talent of niet, met Voiceloid kan iedereen muziek maken. Je tikt in het programma een melodie en een tekst, en binnen een paar seconden rolt er een synth-poppige zanglijn uit voor je nummer.

Nummers die vervolgens online met elkaar gedeeld en gecureerd worden en zo het repertoire vormen van Hatsune Miku. Ze is als het ware een blank canvas voor creators; de personificatie van een open-sourcemodel voor creativiteit.

Het is precies wat Miku onderscheidt van elke andere (virtuele) artiest. Haar volledige personage wordt gedreven door een dynamische community die samen haar verhaal vormgeven.

Waar je ook mee zit, Miku heeft er een nummer over. En zo niet, dan maak je die zelf. Ze heeft dan ook geen vastomlijnd karakter, maar een flexibele identiteit die continu kan veranderen en met de tijd meegaan. Zolang er makers zijn die bereid zijn om de grenzen van muziek, kunst en technologie te verkennen en te overstijgen.

Maar dit is niet het enige wat haar populair maakt. Voor veel beginnende producers en muzikanten is Hatsune Miku een toegangspoort tot de muziekindustrie. Doordat ze een avatar is geeft ze creators een platform om te experimenteren, zonder dat zij beoordeeld worden op basis van hun eigen uiterlijk, geslacht of persoonlijkheid. Haar platform voelt als een veilige en inclusieve plek voor jongeren. Iets wat zij een belangrijke waarde vinden.

Anders dan bij traditionele beroemdheden voelen fans ook een gevoel van gedeeld eigenaarschap over Miku. Ze wordt immers gevormd door hún bijdragen. Dit gedeelde eigenaarschap leidt tot een enorm loyale en betrokken fanbase.

Het open source model moedigt fans aan om met elkaar samen te werken en creëert een nieuwe vorm van engagement waarbij fans zich samen verantwoordelijk voelen voor het succes van hun popster.

En dat werkt ook in de offline-wereld door. Zo zijn de concerten van Miku ongekend populair. Het is voor fans een ervaring waar je bij wilt zijn én een moment om hun collectieve werk te vieren. Daar zit voor merken ook een interessante les in. Want waar marketeers user generated content nog vaak zien als middel om hun eigen verhaal te vertellen. Bewijst Miku wat er kan gebeuren als je het platform van je merk in dienst stelt van (co)creatie.

Zo geeft Hatsune Miku ons een kijkje in de toekomst waarin technologie, creativiteit en fandom steeds vaker zullen samenkomen. Een wisselwerking die nieuwe vormen van sociale verbinding en creatieve expressies mogelijk maakt, waarin de grenzen tussen fysiek en digitaal verder zullen vervagen en die tussen creatieven, makers en consumenten.

Anne Stokvis is creatief directeur en partner van reclamebureau N=5.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie