'Goede communicatie kan veel onrust over de decentralisaties wegnemen'

Aanwezige onrust komt uit Den Haag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Goede communicatie met burgers rond de decentralisaties kan voor rust zorgen, evenals het ruimte bieden aan professionals, stellen de Schiedamse gemeentesecretaris Jan van Ginkel en de Amsterdamse ombudsman Arre Zuurmond.

Vertrouwen

Van Ginkel en Zuurmond werden door KING-directeur Tof Thissen bevraagd op het iBestuur-congres. Goede communicatie kan veel onrust over de decentralisaties wegnemen, stelde Van Ginkel. ‘Begin december nam het aantal vragen substantieel toe en toen hebben we twee weken lang een publiekscampagne gehouden, met als uitgangspunt: wij nemen het initiatief, samen met de wijkteams. Als u niets van ons hoort verandert er voor u niets. De afgelopen week zien we slechts een iets bovengemiddelde vraag naar informatie. En dan gaat het vooral om vragen als “wat is het telefoonnummer van het wijkteam”. De inwoners hebben dus wel vertrouwen in de lokale overheid.’ Volgens Van Ginkel komt de communicatieve onrust vooral van Haagse zijde op de burgers af.

Slechte brieven

Gemeentelijk Ombudsman Arre Zuurmond van Amsterdam en omstreken zegt ook de indruk te hebben dat er niet veel problemen zijn rond de decentralisaties. ‘Maar wel veel burgers die ongerust zijn. Ook van de gemeente zelf krijg je er onbegrijpelijke brieven over. Ik ben gepromoveerd, maar ik heb wel moeite met het lezen van die brieven.’

Ruimte geven

Rust rond de decentralisaties krijg je volgens Van Ginkel ook door professionals de ruimte te geven. ‘Tegen de wijkteams zeg ik: doe wat nodig is en vertel me waar je tegen rare regelgeving aanloopt. Het blijft tot dusver stil. Als je professionals de ruimte geeft, valt het wel mee.’ Zuurmond ziet er wel een probleem in dat die professionals zijn opgeleid binnen hun eigen kokers, waardoor bijvoorbeeld het aanpakken van gecombineerde problematiek in jeugdzorg en schulden lastig wordt; ‘daar gaan we niet over’.

Professionaliteit honoreren

Als er zich op het terrein van de decentralisaties problemen voordoen, zoekt Zuurmond niet snel de confrontatie met de gemeente. Incidenten zijn snel met een gesprek tussen burger en ambtenaar te regelen. En structurelere problemen? ‘Dan ga ik naar een uitvoerende ambtenaar met het management erbij. Over de feiten discussieer ik niet, wel over hoe je het kunt oplossen. De klassieke ombudsman gaat naar de raad, maar de hiërarchie is onderdeel van het probleem, niet van de oplossing. Je moet professionaliteit honoreren.’

[Auteur: , Binnenlands Bestuur]

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie