Gerucht: Meta introduceert morgen advertentie-opt-out voor Europese gebruikers

Met de wijziging wil Meta de impact van nieuwe EU-privacywetgeving beperken.

© Pavlo Gonchar/SOPA Images via ZUMA Press Wire

Technologiebedrijf Meta introduceert naar verluidt op 5 april een opt-out voor verschillende soorten gepersonaliseerde advertenties op Instagram en Facebook, maar alleen voor Europese gebruikers. Dat claimt The Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen binnen Meta. Met de verandering lijkt Meta de impact van Europese privacywetgeving te willen beperken. 

Brede advertentiecategorieën

Europese gebruikers kunnen er volgens de krant vanaf morgen voor kiezen om versies van Instagram en Facebook te gebruiken die enkel reclames tonen op basis van brede categorieën. Voorbeelden van zulke categorieën zijn een leeftijdsklasse en een ruwe locatie. De advertenties die (Europese) gebruikers nu te zien krijgen, gebruiken volgens de krant ook data op basis van wat gebruikers van Instagram en Facebook bekijken en aanklikken in de apps. 

Opt-out vereist een check

Wanneer een gebruiker kiest voor een opt-out, kan Meta dus minder datapunten verzamelen en waarschijnlijk dus minder relevante advertenties tonen. En minder relevante advertenties leveren doorgaans minder advertentie-inkomsten op. 

Meta lijkt het gebruikers met privacyzorgen daarom niet té makkelijk te maken. Volgens The Wall Street Journal moet de gebruiker een online formulier invullen om bij Meta aan te geven dat het bedrijf geen appgedrag mag gebruiken voor advertentiedoeleinden. De techreus bekijkt elk ingevuld formulier voordat het de verandering doorvoert, aldus de krant. Deze werkwijze moet de privacytoezichthouder tevreden stemmen en voorkomen dat een groot deel van de Meta-gebruikers voor de opt-out kiest.

Privacy-deadline

De verandering van Meta - nog niet officieel aangekondigd - volgt naar aanleiding van de uitspraak van de Europese privacytoezichthouder in januari. Die oordeelde onder andere dat Meta's overeenkomst met gebruikers om hen zo gepersonaliseerde advertenties te tonen niet geldig is. De techreus kreeg daarom een boete van 390 miljoen euro en moet binnen drie maanden stoppen met deze verwerkingsgrond. Die deadline nadert snel. Meta gaat tegen de uitspraak en boete in beroep, maar moet in de tussentijd wel veranderingen doorvoeren. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie